Meditaatio eli mietiskely ei ole pelkkää rauhoittumista, vaan mielen suursiivoamista. Säännölliset harjoitukset tuovat hyvän olon.

1. Istahda aloillesi

Kokeile ensin istua paikoillasi hiljaa pari minuuttia. Jos se on helppoa, koeta tehdä niin joka päivä.

Pidennä hetkeä viikoittain kahdella minuutilla. Kymmenen minuutin kohdalla olet jo konkari.

2. Laske hengityksesi

Kun olet asettunut hyvään asentoon, tarkkaile hengitystäsi, mutta älä vaihda sen rytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kokeile hetken päästä laskea kymmeneen niin, että sisäänhengitys on yksi ja uloshengitys kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Päästyäsi kymmeneen laske samalla tavoin takaisin yhteen.

3. Unohda kysymykset

Istu tai pötköttele, asennolla ei ole väliä. Yritä unohtaa kaikki miten-kysymykset.

Kun olet päässyt alkuun ja meditaatiosta on tullut rutiini, voit miettiä, missä meditoit mieluiten: valossa, hämärässä, hiljaisuudessa vai kenties heti heräämisen jälkeen sängyssä?

4. Palaa vaelluksilta

On normaalia, että ajatukset lähtevät vaeltelemaan harjoituksen aikana.

Muista vain palauttaa keskittymisesi taas hengitykseesi ja laske uudestaan yhdestä kymmeneen.

5. Keskity kehoosi

Kun alat meditoida, huomioi, miltä kehossasi sillä hetkellä tuntuu ja millä mielellä olet. Ahdistaako, oletko hermostunut tai väsynyt?

Tutkiskele oloasi ja muista, että kaikki tuntemukset ovat normaaleja. Älä yritä muuttaa niitä meditoinnin aikana.

6. Sitoudu

Tee meditaatioharjoitus joka päivä, sitoudu siihen. Ja aina kun saat harjoituksen loppuun, hymyile.

Ole kiitollinen, että olet saanut lahjan, mahdollisuuden viettää hetken itsesi kanssa.

Lähde: Sanna Aulakoski: Aistiva ja tiedostava mieli. Duodecim 2019. Ilmaisia meditointi-, mindfulness- ja rentoutumisharjoituksia löytyy mm. Suomen Mielenterveysseuran sivuilta: mieli.fi/fi/mielenterveys/harjoitukset

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 23/2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla