Vuorotyö tekee nukkumisesta vaikeaa Meerit Heiskaselle, 56.

Vuorotyö on unelle myrkkyä. Iltavuoron jälkeen kestää pitkään rauhoittua, ja pahimmillaan ehdin nukkua vain muutaman tunnin ennen aamuvuoroa.

Aamulla on tosi kamala fiilis, ja kaikki harmittaa jo valmiiksi. Väsyneenä elän kofeiinilla ja sokerilla, ja siksi on vaikeaa nukahtaa taas illalla. Kierteen katkaiseminen ja terveiden elämäntapojen ylläpitäminen vaatii paljon.

Unettomuuskierteen katkaiseminen vaatii paljon.

Huonon unen ja ahdistuksen välinen suhde on vähän sellainen muna ja kana.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Väsyneenä mieli alkaa pyörittää ahdistusajatuksia. Univelkaisena otan hirveän raskaasti asiat, joille normaalisti voisin vain nauraa, kuten omat mokani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kognitiiviset kyvytkin pätkivät. Kun vaihdevuosissa uni jäi vähälle kuumien aaltojen takia, en töissä ymmärtänyt asiakkaan ihan tavallista kysymystä.

Kuin kulkisi suossa

Ollessani tyttäreni yksinhuoltaja en vuosikausiin saanut nukkua tarpeeksi. Kun univaje jatkuu pitkään, sitä on kuin väsyneessä suossa. Kaikki tuntuu raskaalta, eikä jaksa tehdä asioita, joista saisi iloa.

Ongelma se on viimeistään silloin, kun ei pysty näkemään tulevaisuutta ollenkaan valoisana.

Jos asiat ovat muuten hyvin, jaksan yleensä tehdä univajeelle jotakin. Jos taas on muutakin kuormaa, asiat vellovat iltaisin mielessä. Silloin tuskittelen, että pitää saada nukuttua, jotta jaksaisin huomenna, ja sen seurauksena unen saaminen on entistä vaikeampaa. Tulee tosi kireä olo ja ahdistaa.

Ystävien seura auttaa

Olen opetellut ajattelemaan, että ihan sama, jos en saa nukuttua. Jopa kuumien aaltojen aikana onnistuin miettimään, että okei, nyt tämä on tätä. Tiesin, että suvantovaihe tulee.

Olen opetellut myös aktiivisesti rentoutumaan illalla. Toisinaan teen kehonrentoutusmeditaation. Ajattelen jokaisen kehonosan rennoksi ja painavaksi vuoron perään. Musiikin kuuntelu toimii myös hyvin, saatan nukahtaa luurit päässä.

Opettelin hyväksymään sen, ettei uni aina tule.

Nykyisessä työpaikassani olen iltavuoron jälkeen kotona tuntia aikaisemmin kuin ennen ja pystyn paremmin rauhoittumaan. Olen ottanut myös yksittäisiä lomapäiviä, se edistää toipumista.

Ystävien tapaaminen rentouttaa parhaiten, etenkin jos jutellaan ja syödään hyvin. Sen jälkeen uni tulee ihanasti. Jos väsymys on saanut olon pahasti juntturaan, en pysty olemaan aloitteellinen ystävien suuntaan. Silloin ystävät, jotka itse ottavat yhteyttä, ovat kullanarvoisia.

Jutun voi lukea kokonaan ET-lehden numerosta 18/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla