Aiotko uimaan tai veneilemään? Muista kuitenkin muutama tärkeä asia. Yksi turvaväline on ylitse muiden, mutta vesillä tarvitaan muitakin juttuja.

  • Vesillä ollessaan ihminen on avaran taivaan alla ilman mitään varjoa ja usein pitkiäkin aikoja. Järki onkin paras turvaväline. Muista ihmisistä, etenkin pienistä lapsista ja vanhuksista, on syytä huolehtia veden äärellä.
  • Muista käyttää aurinkorasvaa, jossa on tarpeeksi iso suojakerroin. Vesillä viihtyvät eivät altistu liialliselle UV-säteilylle veden takia: vesi ei nimittäin juurikaan heijasta säteilyä. Uimarin on hyvä tietää, että vielä 40 sentin syvyydessäkin auringon UV-säteily tavoittaa hänen ihonsa. Vesi ei siis myöskään suojaa säteilyltä.
  • Juo säännöllisesti. Vaikka vesi virkistää, keho tarvitsee myös sisäisesti nestettä.
  • Jos vedät lapsia veneen perässä lautalla, suksilla tai muulla välineellä, muista pysähtyä juomatauolle tarpeeksi usein.
  • Pää ja niska kannattaa suojata auringolta leveälierisellä päähineellä, joka kuitenkin sallii ilmanvaihdon pään alueella.
  • Tarkista veden kunto ennen vesille menoa. Paksussa leväpuurossa tai vesikasvillisuudessa voi olla vaikea edetä. Älä ui vedessä, jossa on paljon sinilevää tai joka haisee tai tuoksuu pahalta.
  • Pue aina pelastusliivit päälle, vaikka lähtisit vain muutaman kymmenen metrin päähän kokemaan katiskaa tai onkimaan. Vene voi kaatua ja pohjalla liivit eivät pelasta ketään. Muista myös tarkistaa turvavälineiden kunto säännöllisesti.
  • Pidä yllä uimataitoasi. Jos olet yksin rannassa, ui aina rannan suuntaisesti, älä koskaan ulos selälle. Älä yliarvioi uimataitoasi. Matka uimahallissa on eri matka luonnonvesissä.
  • Uimarenkaan tai muun uimista tai pinnalla pysymistä helpottavan apuvälineen käyttöä ei tarvitse hävetä.
  • Alkoholi on usein mukana hukkumiskuolemissa. Humala heikentää harkinta- ja toimintakykyäsi. Vesillä on syytä olla vesilinjalla.
  • Sää voi yllättää. Harkitse tarkkaan kannattaako lähteä soutelemaan, jos tummat ukkospilvet näkyvät – vaikka ne olisivat kaukanakin. Ukkosen lähestyessä tuulenpuuskat voivat olla hyvin voimakkaita.

Otitko kesäisen kuvan? Lähetä se kaikkien nähtäväksi täältä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju