Paino nousee ja pysyy, vaikka mielestäsi liikut paljon etkä sorru roskaruokaan. Missä vika?

1. Sairastat aineenvaihduntasairautta.

Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa painonnousua, sillä aineenvaihdunta ei toimi oikein.

Lisätietoa: Kaikki kilpirauhasvaivoista

2. Kehosi käy säästöliekillä.

Jos yrität laihtua pysymällä nälkäisenä, teet virheen. Kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja energiankulutuksesi pysähtyy.

3. Olet stressaantunut.

Pitkään jatkunut stressi lisää niin sanotun stressihormonin eli kortisolin määrää veressä, mikä taas kerryttää rasvaa kehoosi.

4. Syöt liian suuria annoksia.

Kevyissäkin ruuissa kannattaa pitää määrät kurissa. Otatko lautasen täyteen? Ehkä vielä lisääkin?

Ahmitko pahaan oloosi? Tästä se johtuu

5. Nukut huonosti.

Huonosti tai liian vähän nukkuvat ihmiset kärsivät usein ylipainosta. Tämä saattaa johtua muun muassa siitä, että väsyneenä tulee sorruttua helposti nopeisiin mielihyväruokiin ja herkutteluun.

Taustaa: Kaikki uniongelmista.

6. Juot kaloreita.

Tuoremehut, jopa maito, ja alkoholi sisältävät runsaasti kaloreita. Muista juoda välillä myös vettä.

7. Olet saanut lihaksia!

Jos painonpudotukseesi liittyy kuntosaliharjoittelua tai muuta lihaskuntoliikuntaa, painosi ei välttämättä tipahda – se saattaa jopa nousta. Lihakset painavat enemmän kuin löysä rasva.

Nuorista mallia! Näin jumppaat tehokkaasti vartissa.

8. Syöt piilosokeria.

Salaatinkastikkeet, ketsupit ja valmisruuat, riisit ja leivät sisältävät yllättävän paljon sokeria – myös maidossa sitä on.

9. Et liiku riittävästi.

Liikunta sinällään ei laihduta, mutta aineenvaihdunnan ja energiankulutuksen kannalta liikunta on välttämätöntä.

Sauvakäveletkö? Varmista täältä, että tekniikkasi on oikea.

10. Ahmit.

Syöt liian nopeasti, paljon, nälkäisenä ja sorrut herkkuihin. Pidä verensokeri tasaisena pitkin päivää ja muista nauttia kuitupitoisia ruokia.

Kärsitkö ahmimisesta? Voit saada autoimmuunisairauden

 Lähteet: ET Terveys ja Duodecim/Terveyskirjasto