Paino nousee ja pysyy, vaikka mielestäsi liikut paljon etkä sorru roskaruokaan. Missä vika?

1. Sairastat aineenvaihduntasairautta.

Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa painonnousua, sillä aineenvaihdunta ei toimi oikein.

Lisätietoa: Kaikki kilpirauhasvaivoista

2. Kehosi käy säästöliekillä.

Jos yrität laihtua pysymällä nälkäisenä, teet virheen. Kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja energiankulutuksesi pysähtyy.

3. Olet stressaantunut.

Pitkään jatkunut stressi lisää niin sanotun stressihormonin eli kortisolin määrää veressä, mikä taas kerryttää rasvaa kehoosi.

4. Syöt liian suuria annoksia.

Kevyissäkin ruuissa kannattaa pitää määrät kurissa. Otatko lautasen täyteen? Ehkä vielä lisääkin?

Ahmitko pahaan oloosi? Tästä se johtuu

5. Nukut huonosti.

Huonosti tai liian vähän nukkuvat ihmiset kärsivät usein ylipainosta. Tämä saattaa johtua muun muassa siitä, että väsyneenä tulee sorruttua helposti nopeisiin mielihyväruokiin ja herkutteluun.

Taustaa: Kaikki uniongelmista.

6. Juot kaloreita.

Tuoremehut, jopa maito, ja alkoholi sisältävät runsaasti kaloreita. Muista juoda välillä myös vettä.

7. Olet saanut lihaksia!

Jos painonpudotukseesi liittyy kuntosaliharjoittelua tai muuta lihaskuntoliikuntaa, painosi ei välttämättä tipahda – se saattaa jopa nousta. Lihakset painavat enemmän kuin löysä rasva.

Nuorista mallia! Näin jumppaat tehokkaasti vartissa.

8. Syöt piilosokeria.

Salaatinkastikkeet, ketsupit ja valmisruuat, riisit ja leivät sisältävät yllättävän paljon sokeria – myös maidossa sitä on.

9. Et liiku riittävästi.

Liikunta sinällään ei laihduta, mutta aineenvaihdunnan ja energiankulutuksen kannalta liikunta on välttämätöntä.

Sauvakäveletkö? Varmista täältä, että tekniikkasi on oikea.

10. Ahmit.

Syöt liian nopeasti, paljon, nälkäisenä ja sorrut herkkuihin. Pidä verensokeri tasaisena pitkin päivää ja muista nauttia kuitupitoisia ruokia.

Kärsitkö ahmimisesta? Voit saada autoimmuunisairauden

 Lähteet: ET Terveys ja Duodecim/Terveyskirjasto

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: