Influenssarokotukset ovat käynnistyneet. Erityisesti riskiryhmien on syytä käydä ottamassa ilmainen rokote.

Maksuttoman rokotteen saavat 65-vuotta täyttäneet, pitkäaikaissairaat, raskaana olevat, 6–35 kuukauden ikäiset lapset ja varusmiespalvelukseen sekä vapaaehtoiseen asepalvelukseen astuvat miehet ja naiset.

Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja apteekkihenkilöstö ovat oikeutettuja ilmaiseen rokotukseen. Lisäksi rokotteen saa, jos lähipiirissä on influenssalle altis henkilö, eli joku edellämainittuihin ryhmiin kuuluva.

Rokote kannattaa ottaa ennen influessaepidempian alkua, marras- ja joulukuussa. Suoja syntyy noin kahdessa viikossa. Jos influessatartunnan saa, ennen kuin rokotteen suoja on ehtinyt syntyä, influenssaan voi sairastua. Tauti ei kuitenkaan ole silloin yhtään rajumpi kuin se muutenkaan olisi.

Miksi rokote sitten kannattaa ottaa? Se estää parhaimmillaan ikäihmisillä joka toisen influenssan, terveillä työikäisillä 7–8 influenssaa kymmenestä ja lapsilla 7–9 influenssaa kymmenestä.

Rokote vähentää vakavan influenssan ilmaantuvuutta ylipäätään, influenssasta johtuvia kuolemia sekä sairaala- ja laitoshoitoja ja jälkitauteja, kuten keuhkokuumetta ja keuhkoputkentulehdusta. Lisäksi rokote antaa suojaa lähipiirillekin kun rokotteen saanut ei sairastu, hän ei myöskään tartuta muita.

Milloin rokotusta ei voi ottaa?

Jos on kuumetta tai kuumeinen infektiotauti, silloin rokotusta on siirrettävä myöhemmäksi. Pelkkä nuha tai korvatulehdus ei estä rokottamista.

Rokotuskohta voi punoittaa tai aristaa. Joskus se voi aiheuttaa lihas- ja nivelkipua, päänsärkyä tai lämpöä.

Oireet häviävät muutamassa päivässä ja niitä voi hoitaa tavallisilla kuume- ja kipulääkkeillä. Muut haittavaikutukset ovat harvinaisia.

Lähde: THL viestintä

Vierailija

Miksi sinunkin kannattaa ottaa influenssarokote?

Yleinen väite on, että influenssarokotteet vähentäisivät kuolemia. Kriittisen analyysin mukaan influenssarokotteet mahdollisesti vähentävät riskiryhmien kuolleisuutta 4,6 %, mutta Suomessa asiaa markkinointiin H1N1-pandemian aikana, että teho olisi yli 50 %. On myös näyttöä siitä, että rokotukset voivat jopa lisätä kuolleisuutta. Analyysit totesivat vuosien 2009-2010 rokotusten sivuvaikutuksista raskaana oleville, että nämä elohopeaa ja muita "terveystuotteita" sisältävät rokotteet aiheuttivat...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju