Maailman ensimmäinen ruuan maisteluun koulutettu Senioriraati paljasti, minkälaista ruokaa ikäihminen haluaa syödä.

Vanhusten vajaaravitsemus puhuttaa julkisuudessa aika-ajoin. Ikääntymisen myötä makuaisti saattaa heikentyä, ja ruokaa ei tule syötyä riittävästi. Vanhemmiten moni lisää einesten käyttöä. Vaikka useimmat valmisruuat ovatkin ravitsemuksellisesti kelpo aterioita, vähän syövän ikäihmisen vitamiini- ja hivenainetarvetta ne eivät välttämättä täytä.

Seniori-Sapuska-projektissa suunniteltiin atreioita ikäihmisille. Seniori-Sapuskan vetäjinä toimivat VTT ja Kuluttajatutkimuskeskus. Lisäksiu mukana on ruokateollisuuden yrityksiä. Varta vasten koulutettu, 65–75-vuotiaista miehistä ja naisista koostuva raati arvioi annoksia.

Ei mössöä, kiitos!

Raatilaisia miellytti hiukan tavanomaista pehmeämpi mutta ei kuitenkaan mössömäinen ruuan rakenne. Suolaa sai senioriraadin mielestä olla annoksissa reilumminkin, mutta koska liika suola on terveydelle haitaksi, valmisruuissa makua lisätääm mieluummin pippurilla, yrteillä ja voilla.

Valmisaterioiden pitäisi sisältää ravintoaineita tiiviissä muodossa. Seniori-Sapuskan makutestissä kuituja ja proteiinia voitiin lisätä heikentämättä aterian makua.

Seniori-Sapuska-projektissa toteutettiin myös kysely, jossa kartoitettiin einespakkausten käytettävyyttä. Raatilaiset arvostivat helposti avattavia, uudelleen suljettavia ja kierrätettäviä pakkauksia. Palautteen perusteella kehitettiin pakkausprototyyppejä, joissa ruoka voitiin erotella eri osastoihin ja joiden kannessa oli suuri kurkistusikkuna, josta sisältö näkyi helpoti.
Lähde VTT

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: