Ravitsemustieteilijä Marja-Leena Ovaskainen muistuttaa, että hiilihydraattien karttamisessa kannattaa pitää järki mukana. Sokeria on syytä välttää.

ET:n uusi ravitsemusasiantuntija Marja-Leena Ovaskainen tuntee suomalaisen ruuan, ruokailutottumukset ja ravitsemuksen tason kuin oman jääkaappinsa. Viimeaikaisissa ruokakeskusteluissa häntä on häirinnyt erityisesti hiilihydraattikeskustelu.

– Monet suomalaisen ruokavalion perusainekset kuten peruna, leipä ja maito, jopa hedelmät on julistettu kartettaviksi. Keskustelu on notkauttanut ruisleivänkin kulutusta. Kun pyrimme valitsemaan hyviä ruokia, on aiheellista miettiä ruoan ravintoaineiden kokonaisuutta.

Hiilihydraatit ovat energiamme päälähde

Ovaskainen muistuttaa, että hyvä ja tasapainoinen ruokavalio rakentuu ruoka-aineista, jotka tuovat sopivasti energiaa ja joissa on lisäksi kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja.

– Hiilihydraatit ovat energian päälähde, mutta niiden tulisi olla hyvässä paketissa. Kasvikset, juurekset, palkokasvikset, marjat, hedelmät ja täysjyväleipä ovat kuidun, vitamiinien ja kivennäisaineiden parhaita lähteitä, Ovaskainen korostaa.

– Kasvisten, marjojen ja hedelmien käytön tavoite, se puoli kiloa päivässä, täyttyy silti harvoilla meistä. Näitä ruoka-aineita kannattaa hankkia tuoreina tai pakastettuina, nauttia raakana, raastettuna, soseutettuna tai kypsennettynä. Kypsentämisen jälkeenkin kasviksissa ja marjoissa on jäljellä vitamiineja ja kivennäisaineita, vaikka niissä samalla onkin tärkkelystä ja vähän sokereitakin eli hiilihydraatteja.

Sokerin saat unohtaa!

Julkisissa mielipiteissä tuntuu osittain unohtuneen sokeri, jonka pitäisi Ovaskaisen mielestä olla ensimmäinen kartettava hiilihydraatti. Makeiset, sokeroidut juomat ja keksit sisältävät lähinnä vain energiaa tärkkelyksen, sokerin ja rasvan muodossa.

– Aika ajoin kannattaa tarkistaa omia valintojaan tätä kriteeriä vasten: kuinka paljon syön päivittäin sellaisia elintarvikkeita, jotka tuovat minulle vain energiaa sokerista mutta eivät vitamiineja, kivennäis- tai hivenaineita.Varaanko kotiin vieraiden varalle keksejä ja tarjoanko mieluummin hedelmälohkoja tuoreista hedelmistä? Marjaruoka on makeanakin suomalaisen aterian päätteeksi sopiva jälkiruoka, sillä se sisältää vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja kasvikunnan fenolisia yhdisteitä.

Lähellä tuotettua ja luomua pöytään

Ovaskaisen sydäntä lähellä on kestävä kehitys. Hänen mielestään oikeanlaisen ravitsemuksen valintaan kuuluu myös eettisesti oikeanlaisten tuotteiden valinta: on hyvä elää vuodenaikojen tarjonnan mukaan.

– Ympäristön kestävää kehitystä voi tukea myös vähän käsitelty ja lähellä tuotettu ruoka. Teollinen ruoantuotanto ja tuotekehitys tuo markkinoille koko ajan uusia elintarvikkeita. Kuluttajan yksilöllinen valinta ratkaisee, sopivatko nämä ruokavalioon, ja perusteina käy yhtä hyvin ravintoarvo kuin raaka-aineiden alkuperä tai geenien muuntelemattomuus.

Marja-Leena Ovaskainen vastaa kysymyksiinne ruuasta ja ravitsemuksesta verkossa ja ET Terveys -lehdessä.

Voit lähettää kysymyksesi postitse osoitteseen ET / Kysy ravitsemuksesta, PL 100, 00040 SANOMA, sähköpostitse et.kysy@sanoma.com tai suoraan verkosta tästä linkistä