Joskus se hätkähdyttää, joskus siitä ei ole mitään muistikuvia. Silti unet voivat olla suuri voimavara – varsinkin ”etukäteen tilattuna”.

Millaista unta näit viime yönä? Tämä kysymys olisi uniasiantuntijoiden mukaan syytä kääntää toisin: Mitä unta haluaisit nähdä? Painajaiset kertovat muutoksen tiellä olevista esteistä ja peloista, joten ehkä on aika muuttaa unien suuntaa – tietoisesti.

Unien tilaaminen on nimittäin mahdollista. Ja siitä voi suurta apua etenkin elämän muutoskohdissa. Psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärki sanoo, että tilaamalla toivomiaan unia voi vahvistaa itseluottamusta. Samalla voi tuoda elämäänsä kaivatun muutoksen.

– Ensin valveilla eläydytään lopputulokseen, jossa toivottu asia on tapahtunut. Uskallan esimerkiksi ajaa autoa, olen vaihtanut ammattia, olen muuttanut tapaani tehdä työtä tai haluan sisäistä rauhaa kiireen keskellä. Sitten voin toivoa unen, joka on tulevan elämän ennakkonäytös, Lindholm-Kärki kertoo Mielenterveys-lehdessä.

Ihan näin helppoa unien tilaus ei kuitenkaan ole. Tavoitteen puolesta työskentelyyn tarvitaan aktiivista toimintaa päivälläkin. Mielikuvia pitää ruokkia, tunteita purkaa ja asettaa tavoitteensa. Lindholm-Kärjen mukaan kirjoittaminen on paras keino siihen. 

Hän mainitsee, että unien tilaaminen on työskentelyä, joka kasvattaa myös tietoisen unennäön eli selkounien osuutta.

– Selkounien näkijä on tietoinen, että näkee unta ja kykenee ohjaamaan sitä. Tilattu uni ei kuitenkaan välttämättä edellytä tietoista unennäköä.

Näin tilaat hyviä unia

  1. Hanki itsellesi muistikirja ja pidä unipäiväkirjaa.
  2. Kirjoita aamulla heti herättyäsi uni, jonka muistat nähneesi.  Jos kirjoittamista ennen liikkuu, esimerkiksi nousee ylös, muisto unesta voi kadota helposti. Kirjoita yksityiskohtiakin. Mahdollisimman tarkka kuvaus auttaa paremmin tulkitsemaan unen viestiä.
  3. Kerro myös ajatuksia unestasi, mutta älä kiinnitä huomiota tekstin laatuun. Anna näkemysten virrata vapautuneesti. Miltä uni tuntui? Mikä on olosi nyt? Mikä lienee unen sanoma?
  4. Voit kirjoittaa ylös myös unen, jonka haluaisit nähdä, tai minkälaisena haluat nähdä itsesi ja millaisen elämän tahtoisit. Eläydy uneen aina kun sinulla on siihen mahdollisuus, mutta varsinkin ennen nukahtamista. Unen voi tilata, mutta se on pitkän harjoittelun tulos.

Lähde: Mielenterveys-lehti

Tutustu ET:n verkkosivujen Uniongelmat-teemaan.

Vierailija

Mitä unesi kertoo?

Kohta on juhannustaikojen aikaa..kukkakimppu tyynyn alle ja tuleva sulhanen näkyy unessa. Meillä taitaa useimmilla jo olla se kumppani vierellä, mutta mietittekö juhannusyönä ikinä nuoruuden haaveita tai odotatteko romanttisia unia silloin ? Onko juhannuksessa taikaa yhä ?
Lue kommentti
Riihikuiva
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mitä unesi kertoo?

Unien näkemisen ja tosielämän kanssa ei ole mitään yhteyttä, ihminen ei ole nukkuessaan tolkuissaan, esim. minä olin vakavan sairauden vuoksi aikanaan sairaalassa vahvassa lääkityksessä, unet oli jotain aivan hirveitä, en tiedä oliko kivun lievittäjänä morfini, vai katamiini, en suosittele edes huumehörhöille näitä aineita.
Lue kommentti

Rusketukseni ei ole aito, juon vaan niin paljon kahvia

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju