Vihloo, viiltää, kiristää, juilii. Kysyimme teiltä, hyvät lukijamme, vinkkejä pääkivun taltuttamiseen.

Kipu kannattaa liikkua ja nukkua pois.

1. Sauvakävele

Päivittäiset sauvakävelylenkit ovat jännityskipua potevalle paras tapa ehkäistä särkyä, sillä sauvaillessa niska-hartiaseutu saa tarvitsemaansa liikettä ja jumittumat lievenevät.

2. Lasit kuntoon

Silmien rasittuminen tai heikentynyt näkö voi aiheuttaa päänsärkyä. Vaivan voi korjata oikean vahvuisilla silmälaseilla.

3. Unta palloon

Kannattaa pitää hyvää huolta riittävästä unesta ja monipuolisesta ravinnosta sekä vältellä liiallista alkoholinkäyttöä. Tasapainoista elämää siis!

4. Älä pingota

Erilaiset rentoutustekniikat joogasta alkaen syventävät hengitystä, hapettavat aivoja ja rentouttavat myös pääkoppaa pingottavia lihaksia.

5. Jumppaa

Venyttelylajit ja jumpat, joissa koko keho pääsee liikkeelle, ovat estolääkettä päänsärkypotilaalle.

6. Pumppaa

Kuntosaliharjoittelusta on tutkitusti hyviä tuloksia jännityspäänsäryn ehkäisyssä. Pumppaa, pumppaa!

Lähde: etlehti.fi

Muista!

Jos särky alkaa äkillisesti ja erittäin rajuna, lähde viivyttelemättä lääkäriin.