Sinnikkäällä lihastreenillä ehkäiset iän mukanaan tuomaa lihasvoiman hiipumista. Nyt treenataan vatsan ja yläselän lihaksia.

3. VATSALIHAKSET

Käy selinmakuulle kädet niskan takana. Nosta toinen jalka ilmaan 90 asteen kulmaan.

Litistä vatsa, nosta ylävartaloa, purista kyynärpäitä toisiaan kohti. Ojenna kyynärpäät takaisin sivuille ja palaa alkuasentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vuorottele jalkoja. Muuta liikettä ja kierrä nostovaiheessa kyynärpäätä vastakkaisen polven suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös: Lisää lihasvoimaa! 10 kysymystä ammattilaisille

4. YLÄSELKÄ

Mene konttausasentoon, litistä vatsaa, älä anna selän notkistua. Pidä niska suorana ja katse lattiassa.

Ojenna vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka suorina vaakatasoon ja vie niitä hieman sivulle. Palauta käsi ja jalka keskelle, laske maahan ja vaihda puolta.

Jos haluat, tehosta liikettä pitämällä vesipulloa tai painoa kädessä.

Käy katsomassa myös aikaisemmin ilmestynyt jumppasarjan ensimmäinen osa, jossa treenataan käsivarsia (1) sekä ja niskaa ja hartioita (2).

Suosittelemme:
Istutko lysyssä? Aloita ryhtiremontti

Näin teet liikkeet:

Harjoittele vaikka joka päivä, mutta ainakin 2–3 kertaa viikossa.

Toista 10 x per puoli tai harjoitus. Viimeisten toistojen pitää tuntua raskailta.

Tehosta liikkeitä painojen avulla. Käsipainokauppaan ei välttämättä tarvitse lähteä. Vedellä tai hiekalla täytetyt limupullot saattavat riittää.
 
Tee jokainen toisto ajatuksella. Älä vain visko itseäsi ja raajojasi.

Asiantuntijana Suomen Voimisteluliiton
terveysliikuntapäällikkö Leeni Asola-Myllynen.

Lisää liikuntatietoa ja liikuntasuositus yli 65-vuotiaille:
www.ukkinstituutti.fi.

Minulle on rögtenhoitaja pamauttanut, että ompa leveä rintakehä.
Yksi hyvä konsti rinnoille on, niiden eteen tuo kämmenet ja puristaa rytmikkäästi voimalla yhteen ja myöskin seinäpunnerrukset, käsivarrenmitan päähän seinästä, punnerretaan kohti seinää, kyynyspäät ulospäin ja kantapäät irti lattiasta, siinä sitten noin 30 punnerrusta joka päivä, sekä rinnat, käsivarret, että lavat saavat hommia :)

Minullakin on isot rinnat, ne viimeksi laihtuvat. Kuluneena talvenakin olen uinut ja käyttänyt soutulaitetta, kun toivoin että rinnat kiinteytyisivät. Ehkä on sitä hiukan tapahtunutkin, mutta lähinnä ovat hartiat pullistuneet,
niin että ovat kohta yhtä mahtavat kuin Monacon uimari-Charlenella.
Siitä ihan pahastuin, kun muutama vuosi sitten naislääkäri terveyskeskuksessa moitti lihomistani ("valtavat tissitkin").
Nyt sitten olen heilunut kuin heinämies. Mutta aina ei laihdu siitä kohtaa kuin toivoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla