Parisuhteessa olevat elävät pitempään ja ovat keskimäärin terveempiä kuin muut. Se johtuu näistä seikoista.

1. Läheisyys tekee hyvää

Hyvässä parisuhteessa on läheisyyttä. Koskettaminen, halaaminen ja kainalossa pitäminen pistävät rakkaushormoni oksitoniinin ja mielihyvähormoni endorfiinin liikkeelle. Sama vaikutus on seksillä ja orgasmilla.

Kosketus myös laskee verenpainetta, lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentää ahdistusta.

2. Rahaa jää enemmän

Parisuhteessa tulee niin kutsuttuja mittakaavaetuja. Kun sähkö, vuokra, laina ja nettiyhteys maksetaan yhdessä, rahaa jää paljon enemmän kuin yksin asuvalla.

Myös asuinneliöiden hinta on yksin asuvalla kovempi kuin parilla. Sinkkujen on lisäksi vaikeampi saada kuntien vuokra-asuntoja kuin perheellisten, mikä sekin nostaa vuokrakuluja.

3. Suhde on turvaverkko

Yksin asuvalle sairastuminen tai työttömäksi jääminen on huomattavasti suurempi riski kuin parisuhteessa oleville. Parisuhde on eräänlainen vakuutus, joka tuo taloudellista turvaa.

– Jos toinen jää vaikka työttömäksi, toisen tulot tasapainottavat tilannetta. Yksinhuoltajille tai yksin asuville työttömyys on paljon kovempi isku, sanoo erikoistutkija Timo Kauppinen THL:stä.

Lue lisää: Kun köyhyys uhkaa, parisuhde toimii puskurina

4. Yhdessä on hyvä olla

Ihminen on sosiaalinen eläin. Siksi parisuhdekin tuntuu hyvältä. Yhteinen aamupala ja kuulumisten vaihto päivän päätteeksi luovat hyvinvointia.

– Parisuhde luo sosiaalista hyvinvointia, koska siinä saa olla toisen kanssa yhdessä, Timo Kauppinen sanoo.

Usein ihmisen sosiaaliset verkostot laajenevat puolison ystävien, sukulaisten ja muiden kontaktien ansiosta. Tällöin parisuhteessa elävien saatavilla on yksin asuviin verrattuna enemmän myös kodin ulkopuolisten henkilöiden tukea.

5. Toisesta pidetään huolta

Parisuhteessa pidetään toisesta huolta niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Toisen tuki ja kannustus auttavat vaikeissa tilanteissa.

Hyvässä parisuhteessa annetaan myös käytännön tukea. Toinen saattaa pitää palovaroittimet ajan tasalla, luoda lumet, hiekoittaa pihatiet ja huollattaa autoa säännöllisesti. Järjestelmällisempi puoliso taas varaa toisen lääkäriajat ja pitää yllä sosiaalisia suhteita muistamalla sukulaisten syntymäpäivät. Kaikki nämä tekijät edistävät ja ylläpitävät terveyttä.

Parisuhteessa on myös sosiaalista kontrollia. Kun itsellä on vaikeaa, puoliso pitää huolta, ettei elämä täysin lipsahda raiteiltaan.

Puolison menetyksen vuoksi elintavat helposti huonontuvat. Muun muassa tupakointi ja alkoholinkäyttö saattavat olla keinoja selvitä tilanteesta, mutta niiden lisääntynyt käyttö voi osittain johtua myös siitä, ettei puoliso ole enää kontrolloimassa elintapoja.

Onko parisuhde sammumispisteessä? Seksuaaliterapeutin 8 vinkkiä uuteen nousuun

Lähteenä on käytetty myös Terveyskirjasto-sivustoa.

Yksinkin voi olla onnellinen

Erikoistutkija Timo Kauppinen THL:stä muistuttaa, että yksin asumisessa on hyviäkin puolia.

– On enemmän vapaa-aikaa ja asumisväljyyttä. Moni nauttii myös itsenäisyydestä ja siitä, että saa päättää omista asioistaan. Toiset voimaantuvat esimerkiksi eron jälkeen, kun huomaavat pärjäävänsä ihan hyvin yksinkin.

Parisuhteen täytyy toimia, jotta se luo hyvinvointia. Jos suhde on jatkuvaa riitelyä, yhdessäolo tuskin tekee hyvää.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: