Parisuhteessa olevat elävät pitempään ja ovat keskimäärin terveempiä kuin muut. Se johtuu näistä seikoista.

1. Läheisyys tekee hyvää

Hyvässä parisuhteessa on läheisyyttä. Koskettaminen, halaaminen ja kainalossa pitäminen pistävät rakkaushormoni oksitoniinin ja mielihyvähormoni endorfiinin liikkeelle. Sama vaikutus on seksillä ja orgasmilla.

Kosketus myös laskee verenpainetta, lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentää ahdistusta.

2. Rahaa jää enemmän

Parisuhteessa tulee niin kutsuttuja mittakaavaetuja. Kun sähkö, vuokra, laina ja nettiyhteys maksetaan yhdessä, rahaa jää paljon enemmän kuin yksin asuvalla.

Myös asuinneliöiden hinta on yksin asuvalla kovempi kuin parilla. Sinkkujen on lisäksi vaikeampi saada kuntien vuokra-asuntoja kuin perheellisten, mikä sekin nostaa vuokrakuluja.

3. Suhde on turvaverkko

Yksin asuvalle sairastuminen tai työttömäksi jääminen on huomattavasti suurempi riski kuin parisuhteessa oleville. Parisuhde on eräänlainen vakuutus, joka tuo taloudellista turvaa.

– Jos toinen jää vaikka työttömäksi, toisen tulot tasapainottavat tilannetta. Yksinhuoltajille tai yksin asuville työttömyys on paljon kovempi isku, sanoo erikoistutkija Timo Kauppinen THL:stä.

Lue lisää: Kun köyhyys uhkaa, parisuhde toimii puskurina

4. Yhdessä on hyvä olla

Ihminen on sosiaalinen eläin. Siksi parisuhdekin tuntuu hyvältä. Yhteinen aamupala ja kuulumisten vaihto päivän päätteeksi luovat hyvinvointia.

– Parisuhde luo sosiaalista hyvinvointia, koska siinä saa olla toisen kanssa yhdessä, Timo Kauppinen sanoo.

Usein ihmisen sosiaaliset verkostot laajenevat puolison ystävien, sukulaisten ja muiden kontaktien ansiosta. Tällöin parisuhteessa elävien saatavilla on yksin asuviin verrattuna enemmän myös kodin ulkopuolisten henkilöiden tukea.

5. Toisesta pidetään huolta

Parisuhteessa pidetään toisesta huolta niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Toisen tuki ja kannustus auttavat vaikeissa tilanteissa.

Hyvässä parisuhteessa annetaan myös käytännön tukea. Toinen saattaa pitää palovaroittimet ajan tasalla, luoda lumet, hiekoittaa pihatiet ja huollattaa autoa säännöllisesti. Järjestelmällisempi puoliso taas varaa toisen lääkäriajat ja pitää yllä sosiaalisia suhteita muistamalla sukulaisten syntymäpäivät. Kaikki nämä tekijät edistävät ja ylläpitävät terveyttä.

Parisuhteessa on myös sosiaalista kontrollia. Kun itsellä on vaikeaa, puoliso pitää huolta, ettei elämä täysin lipsahda raiteiltaan.

Puolison menetyksen vuoksi elintavat helposti huonontuvat. Muun muassa tupakointi ja alkoholinkäyttö saattavat olla keinoja selvitä tilanteesta, mutta niiden lisääntynyt käyttö voi osittain johtua myös siitä, ettei puoliso ole enää kontrolloimassa elintapoja.

Onko parisuhde sammumispisteessä? Seksuaaliterapeutin 8 vinkkiä uuteen nousuun

Lähteenä on käytetty myös Terveyskirjasto-sivustoa.

Yksinkin voi olla onnellinen

Erikoistutkija Timo Kauppinen THL:stä muistuttaa, että yksin asumisessa on hyviäkin puolia.

– On enemmän vapaa-aikaa ja asumisväljyyttä. Moni nauttii myös itsenäisyydestä ja siitä, että saa päättää omista asioistaan. Toiset voimaantuvat esimerkiksi eron jälkeen, kun huomaavat pärjäävänsä ihan hyvin yksinkin.

Parisuhteen täytyy toimia, jotta se luo hyvinvointia. Jos suhde on jatkuvaa riitelyä, yhdessäolo tuskin tekee hyvää.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto