Työasennon parantaminen ja liikunta auttavat kipuihin.

Olkanivelen vaivat ovat yleisiä varsinkin työikäisillä. Niitä aiheuttavat pääasiassa olkaniveltä epäedullisesti kuormittavat asennot ja liikkeet.

Vaivoihin voi vaikuttaa omilla asentotottumuksillaan ja oikeanlaisella liikunnalla, mutta ongelmien ilmetessä tarvitaan ammattilaisten ohjeita ja kuntoutusta.

Lääkäriin kannattaa hakeutua, jos olkapään liikerata on rajoittunut tai jos havaitsee olkapäässä voimakasta särkyä, joka vaivaa myös olkapään ollessa levossa.

Olkapääongelmien ensisijaisia hoitomuotoja ovat rasituksen vähentäminen, fysioterapia ja tulehduskipulääkkeet. Terveystalo Kampin ortopedian ylilääkärin Ilkka Sinisaaren mukaan leikkausta tarvitaan vasta, jos nämä hoitomuodot eivät auta.
 
- Rasituksen annosteleminen ja lihasharjoitteet ovat aina ensisijainen hoitotapa. Ääritapauksissa voidaan toki edetä leikkaushoitoonkin. Tekoniveltoimenpiteitä lukuun ottamatta apu on yleensä saatavilla tähystyskirurgisilla menetelmillä, Sinisaari sanoo. 

Olkapään vaivojen hoitomahdollisuudet ovat parantuneet 15–20 viime vuoden aikana huimasti olkapään toiminnallisen anatomian ymmärryksen lisääntymisen ansiosta.

Kipua voi ehkäistä

Olkapään vaivat ovat selkäongelmien jälkeen toiseksi yleisimpiä työikäisten tuki- ja liikuntaelinvaivoista.  Olkapää on ihmiskehon liikkuvin nivel. Yläraaja muodostaa olkanivelelle pitkän vipuvarren, ja niveleen kohdistuu toistuvasti ankaraa rasitusta.
 
Nuoremmilla ihmisillä ilmenee yliliikkuvuudesta tai olkanivelen liiasta väljyydestä johtuvia vaivoja. Vanhemmilla ihmisillä ongelmia aiheuttavat jänteiden haurastuminen tai periksi antaminen.
 
- Olkanivelen rakenne johtaa helposti jänteiden ylikuormittumiseen jo arkisessakin toiminnassa. Siitäkin syystä olkapäävaivat ovat erittäin yleisiä. Olkanivelen pehmytkudokset rasittuvat aivan eri tavalla kuin esimerkiksi alaraajojen jänteet, Sinisaari sanoo.

Työperäisiä olkanivelen ongelmia esiintyy ammateissa, joissa niveleen kohdistuu erityisen paljon kuormitusta. Esimerkiksi autoasentajilla ja rakennusmiehillä olkanivelet rasittuvat, sillä työtä tehdään usein kädet yläasentoon nostettuina. Toimistotyötä tekevillä rasitus kohdistuu nivelen sijaan hartiaseudun lihaksiin.
 
Staattinen ja yksipuolinen istuma-asento sekä päätetyö lisäävät erityisesti niska-hartiaseudun lihasvaivoja. Näitä voidaan ennaltaehkäistä taukojumpalla sekä ergonomisella työskentelyasennolla. Samalla edistetään olkapään hyvinvointia.
 
- Olkaniveltä ympäröivien lihasten kunnosta huolehtiminen, säännöllinen venyttely, työn tauottaminen ja työasentojen vaihtaminen ennaltaehkäisevät työperäisiä olkapäävaivoja, Sinisaari sanoo.
 
Myös tietyt liikuntalajit, kuten pallopelit, kuormittavat olkapäätä. Perusteellinen lämmittely ennen pelaamista ja venyttely pelaamisen jälkeen ovat ensisijaisen tärkeitä olkapään hyvinvoinnin kannalta. 

 
4 vinkkiä olkapään hyvinvointiin

  • Kiinnitä huomiota työergonomiaan ja vältä pitkäkestoista ja voimakasta olkanivelen rasitusta.
  • Pidä työpäivän aikana taukoja säännöllisesti ja vaihda työasentoa.
  • Huolehdi hartiaseudun lihaskunnosta ja muista säännöllinen venyttely.
  • Hakeudu ajoissa lääkäriin, jos olkapään liikerata on rajoittunut tai olkapäätä särkee myös levossa.
Vierailija

Olkapää oireilee – milloin kannattaa mennä lääkäriin?

Itselläni on olkapää ollut kipeä jo yli vuoden, eikä liikunnasta, lääkkeistä tai fysioterapiasta ole ollut apua. Röntgenissä ja ultrassa käyty, mutta mitään vikaa ei löydy. Kunnallisella puolella hoito loppui siihen, ettei vaiva vaikuta työntekoon, koska olen opiskeija. Yksityiselle pitäisi mennä, että pääsisi edes magneettikuvaukseen. Kunnallinen terveydenhuolto on ajanhukkaa.
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: