Työasennon parantaminen ja liikunta auttavat kipuihin.

Olkanivelen vaivat ovat yleisiä varsinkin työikäisillä. Niitä aiheuttavat pääasiassa olkaniveltä epäedullisesti kuormittavat asennot ja liikkeet.

Vaivoihin voi vaikuttaa omilla asentotottumuksillaan ja oikeanlaisella liikunnalla, mutta ongelmien ilmetessä tarvitaan ammattilaisten ohjeita ja kuntoutusta.

Lääkäriin kannattaa hakeutua, jos olkapään liikerata on rajoittunut tai jos havaitsee olkapäässä voimakasta särkyä, joka vaivaa myös olkapään ollessa levossa.

Olkapääongelmien ensisijaisia hoitomuotoja ovat rasituksen vähentäminen, fysioterapia ja tulehduskipulääkkeet. Terveystalo Kampin ortopedian ylilääkärin Ilkka Sinisaaren mukaan leikkausta tarvitaan vasta, jos nämä hoitomuodot eivät auta.
 
- Rasituksen annosteleminen ja lihasharjoitteet ovat aina ensisijainen hoitotapa. Ääritapauksissa voidaan toki edetä leikkaushoitoonkin. Tekoniveltoimenpiteitä lukuun ottamatta apu on yleensä saatavilla tähystyskirurgisilla menetelmillä, Sinisaari sanoo. 

Olkapään vaivojen hoitomahdollisuudet ovat parantuneet 15–20 viime vuoden aikana huimasti olkapään toiminnallisen anatomian ymmärryksen lisääntymisen ansiosta.

Kipua voi ehkäistä

Olkapään vaivat ovat selkäongelmien jälkeen toiseksi yleisimpiä työikäisten tuki- ja liikuntaelinvaivoista.  Olkapää on ihmiskehon liikkuvin nivel. Yläraaja muodostaa olkanivelelle pitkän vipuvarren, ja niveleen kohdistuu toistuvasti ankaraa rasitusta.
 
Nuoremmilla ihmisillä ilmenee yliliikkuvuudesta tai olkanivelen liiasta väljyydestä johtuvia vaivoja. Vanhemmilla ihmisillä ongelmia aiheuttavat jänteiden haurastuminen tai periksi antaminen.
 
- Olkanivelen rakenne johtaa helposti jänteiden ylikuormittumiseen jo arkisessakin toiminnassa. Siitäkin syystä olkapäävaivat ovat erittäin yleisiä. Olkanivelen pehmytkudokset rasittuvat aivan eri tavalla kuin esimerkiksi alaraajojen jänteet, Sinisaari sanoo.

Työperäisiä olkanivelen ongelmia esiintyy ammateissa, joissa niveleen kohdistuu erityisen paljon kuormitusta. Esimerkiksi autoasentajilla ja rakennusmiehillä olkanivelet rasittuvat, sillä työtä tehdään usein kädet yläasentoon nostettuina. Toimistotyötä tekevillä rasitus kohdistuu nivelen sijaan hartiaseudun lihaksiin.
 
Staattinen ja yksipuolinen istuma-asento sekä päätetyö lisäävät erityisesti niska-hartiaseudun lihasvaivoja. Näitä voidaan ennaltaehkäistä taukojumpalla sekä ergonomisella työskentelyasennolla. Samalla edistetään olkapään hyvinvointia.
 
- Olkaniveltä ympäröivien lihasten kunnosta huolehtiminen, säännöllinen venyttely, työn tauottaminen ja työasentojen vaihtaminen ennaltaehkäisevät työperäisiä olkapäävaivoja, Sinisaari sanoo.
 
Myös tietyt liikuntalajit, kuten pallopelit, kuormittavat olkapäätä. Perusteellinen lämmittely ennen pelaamista ja venyttely pelaamisen jälkeen ovat ensisijaisen tärkeitä olkapään hyvinvoinnin kannalta. 

 
4 vinkkiä olkapään hyvinvointiin

  • Kiinnitä huomiota työergonomiaan ja vältä pitkäkestoista ja voimakasta olkanivelen rasitusta.
  • Pidä työpäivän aikana taukoja säännöllisesti ja vaihda työasentoa.
  • Huolehdi hartiaseudun lihaskunnosta ja muista säännöllinen venyttely.
  • Hakeudu ajoissa lääkäriin, jos olkapään liikerata on rajoittunut tai olkapäätä särkee myös levossa.

Olkapää oireilee – milloin kannattaa mennä lääkäriin?

Itselläni on olkapää ollut kipeä jo yli vuoden, eikä liikunnasta, lääkkeistä tai fysioterapiasta ole ollut apua. Röntgenissä ja ultrassa käyty, mutta mitään vikaa ei löydy. Kunnallisella puolella hoito loppui siihen, ettei vaiva vaikuta työntekoon, koska olen opiskeija. Yksityiselle pitäisi mennä, että pääsisi edes magneettikuvaukseen. Kunnallinen terveydenhuolto on ajanhukkaa.
Lue kommentti