Ritiseekö päänahka kuivuuttaan talven jälkeen? Myös hiuspohja vaatii huolenpitoa ja ihotyypin mukaisia tuotteita, kuten hoitoainetta.

Hiljalleen on aika napata pipo pois päästä ja hämmästellä, mitä sen alta löytyy. Talven jälkeen hiukset ovat usein väsähtäneet, mutta syy himmeään loistoon löytyy usein syvemmältä, päänahasta.

Usein hiuspohja ritisee kuivuuttaan pitkän talven jälkeen, kutiseekin ja hilseilee. Farmaseutti Sirpatuulia Leinonen-Littu Yliopiston Apteekista kuitenkin muistuttaa, ettei hilseily aina johdu kuivasta päänahasta.

– Myös rasvainen tai psoriaattinen päänahka hilseilee. Kaikkiin näihin ongelmiin löytyy omat hoitotuotteensa, Leinonen-Littu toteaa.

Hän on apteekkityössä huomannut, että ihmiset etsivät apua erityisesti päänahan kutinaan. Siihen ei kuitenkaan hänestä kannata lähteä etsimään pika-apua.

– Lievitystä tietysti löytyy apteekin hyllyltä myös päänahkaan. Mutta silloin täytyy muistaa, että oireilevaa ihoa pitää aina hoitaa kokonaisvaltaisesti. Ärtyneelle, kuivalle, hilseilevälle ja kutisevalle iholle löytyy myös omat hiustenhoitotuotteensa.

Hiustutkija: ”Melkein kaikilla +50-vuotiailla on rasvan vajaus”

Tiedätkö oikean pesuvälin?

Kampaamotuotteita myyvän IdHairin kouluttaja Jenni Ruponen on pistänyt merkille, että kevät lisää kiinnostusta hiusten hyvinvointiin. Myös hän painottaa sitä, että hiuspohjaa tulee aina hoitaa ihotyypin mukaisesti.

Ikääntyvien päänahka, kuten muukin iho, alkaa herkästi kuivua.

– Jos päänahka on muuten terve mutta kuiva, kannattaa yrittää harventaa pesuvälejä eikä pestä hiuksia tottumuksen takia joka päivä. Myös kosteuttavat shampoot olisi tällöin hyvä ottaa käyttöön.

Vanha tapa ja uskomus, että hiustenhoitoaine pitää levittää vain hiuksiin ja erityisesti latvaan, on Jenni Ruposen mukaan väärä – erityisesti kuivan päänahan hoidossa.

– Hoitoaine tulee hieroa aina hiuspohjaan asti ja antaa vaikuttaa ennen huolellista pesua. Erilaiset kosteuttavat seerumit ja ampullit ovat kuuriluonteisina myös erinomaisia kuivuusongelmaan, Ruponen neuvoo.

Vältä kuivattavia tuotteita

Kuinka sitten pesuvälien pidentäminen oikein onnistuu?

Monet ammattilaiset suosivat kuivashampoita, mutta Jenni Ruposen mukaan ne eivät ole kuivan päänahan täsmätuotteita.

– Hiuspuuterit ja kuivashampoot sopivat rasvaisemmille hiuspohjille, mutta kuivaa ne voivat kuivattaa entisestään.

Pesuvälin pidentämisessä Ruponen suositteleekin kuivaihoisten käyttävän harkitusti muotoilutuotteita ja keskittyvän hyvälaatuisiin shampoisiin.

– Jos käyttää muotoilutuotteita, olisi hyvä noin kerran kahdessa viikossa käyttää syväpuhdistavaa shampoota. Muuten kannattaa käyttää kosteuttavaa shampoota ja hieraista pesun jälkeen päänahkaan tippa kosteuttavaa öljyä.

Kuvat yllä

1. Moroccanoil-seerumi tasapainottaa hiuspohjan ongelmia. Omat seerumin kuivalle että rasvoittuvalle päänahalle. Moroccanoil-hoitoseerumi, 45 ml, 33 e. Kampaamoista. 

2. L´anzan hiustenhoitosarjasta löytyy hyviä tuotteita, jos haluat raikastaa kutisevaa hiuspohjaasi. L´anza Healing Remedy Scalp Balancing -shampoo, 300 ml, -hoitoaine, 250 ml ja hoitoöljy, 250, kaikki 36 e/ kpl, kampaamoista.

3. Professorin shampoo ja Professorin hoitoaine ovat mietoja ja kosteuttavia hiustenhoitotuotteita, eikä hintakaan ole paha. Shampoo, 200 ml, 7,50. Hoitoaine, 200 ml, 7,30. Yliopiston apteekeista.

Vierailija

Onko sinullakin kuiva päänahka? Unohda vanha uskomus hoitoaineesta

Minä en ole ikinä käyttänyt mitään hoitoaineita, tosin katson mitä shampoota käytän. Ihan kaikki eivät käy, tuovat hilseilyä päänahkaan. Tukka minulla on vahva ja itse hiukset paksu kkuten nuorena, mutta saattaa perimälläkin olla osansa. Silloin kun hilsettä on tullut, olen kyllä ostanut kampaamotuotteen ja on se sillä lähtenyt.
Lue kommentti
Vierailija

Onko sinullakin kuiva päänahka? Unohda vanha uskomus hoitoaineesta

Minä käytän niitä tuotteita, joita sattuu kylppärin kaapista löytymään. Sinne on kerääntynyt monenlaista tököttiä, arvontavoittoja ja nuorison jättämiä hiustenhoitotuotteita (kun ovat kotoa muuttaneet). Niin kauan kuin shampoita ja hoitoaineita ja muita riittää, en osta uutta. Hyvin on tukka päässä pysynyt tähän saakka, eikä ole vielä ohentunutkaan.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju