ET-lehden uusi ravitsemusasiantuntija Heli Reinivuo kertoo, mitä hyötyjä on rukiista ja miten sitä voi mahdolllisesti korvata.

Hiilihydraateista riittää puhetta. Toiset ovat sitä mieltä, että ruisleipäkin on yhtä sokeria ja pitäisi jättää syömättä.

Mitä mieltä olet rukiin terveydestä?

Entä jos vatsavaivojen vuoksi täytyy sen syömisestä luopua, mikä on paras kuidun lähde korvaamaan ruisleivän syömistä?

Nimimerkki Jälkiuunin ystävä

Testaa, syötkö suositusten mukaan!

Täysjyväinen ruisleipä edistää suolen toimintaa ja pienentää veren huonon LDL-kolesterolin pitoisuutta sekä hidastaa aterian jälkeistä veren sokerin nousua.

Ruisleipä ei kuitenkaan sovi kaikille. Ruis sisältää fruktaaniksi kutsuttua kuitua, josta herkkävatsaiset voivat saada vatsaoireita, kuten turvotusta, kipua ja
ilmavaivoja.

Jos ruisleipä ei sovi, kannattaa kokeilla runsaskuituista täysjyväkauraleipää.

Tarkista leipää ostaessasi, että leipä on valmistettu täysjyväkaurasta ja että se sisältää kuitua vähintään 6 g/100 g.

Pöperöproffa Patrik Borg: Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.