Tiesitkö, että pöhötyksen saa kuriin chilillä? Ja että proteiini kiihdyttää aineenvaihduntaa paremmin kuin rasva? Mutta liiallinen valkuaisaineiden mässäily lihottaa.

Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa, koska ruoansulatus kuluttaa energiaa, kertoo THL:n ravintoasiantuntija Heli Reinivuo. Jotta elimistö pysyy aktiivisena, kannattaa ruokailla 3–4 tunnin välein, hän sanoo.

Ruoansulatuksessa proteiinien pilkkoutuminen vaatii enemmän energiaa kuin hiilihydraattien ja rasvan. Vähiten energiaa kuluu rasvan pilkkoutumiseen. Nauti jokaisen aterian yhteydessä hiukan proteiinia, niin pidät aineenvaihduntasi kiireisenä.

Valitse vähärasvaisia maitovalmisteita, lihaa, kalaa, kananmunaa, papuja tai pähkinöitä. Proteiinin syömistä ei kuitenkaan pidä liioitella. Jos syöt proteiinia enemmän kuin elimistö tarvitsee, se varastoituu elimistöön rasvana.

Pöperöproffa Patrik Borg: Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti

Rankka dieetti lihottaa

Nopea painonpudotus voi johtaa siihen, että elimistö menee säästöliekille eli perusaineenvaihdunta pienenee jopa 40 prosentilla.

Se on biologinen selviytymiskeino, jonka tarkoitus on lisätä ihmisen energiansaantia, hidastaa ja ehkäistä painonlaskua ja tehostaa uudelleenlihomista. Näin ihmisen elonjäämismahdollisuudet paranevat, jos nälkäkuolema uhkaa.

Mikäli epäilet olevasi säästöliekillä, voit lisätä liikuntaa tai syödä enemmän kuin normaalisti, jolloin elimistö tulkitsee, että nälänhätä on ohitse. Älä kuitenkaan ryhdy mässäilemään herkkuja, vaan syö monipuolisesti terveellistä ruokaa isompia annoksia.

Tarvitsemme energiaa myös levossa perusaineenvaihduntaan eli peruselintoimintojen kuten hengityksen ja verenkierron ylläpitämiseen.  Säännöllisellä lihaskuntoharjoittelulla voit kasvattaa lihaksia ja siten lisätä energian kulutusta levossa.

Nämä saavat vatsan toimimaan

Kofeiini, vihreä tee, ja chili kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Niiden vaikutus on kuitenkin pientä, sillä energiankulutus lisääntyy vain 4–5 prosenttia.

Chili sisältää kapsaisiinia, joka antaa aineenvaihdunnalle kyytiä. Se vilkastuttaa sitä 4–5 prosenttia.

Vaikuttava annos riippuu chilin tulisuudesta eli kapsaiinipitoisuudesta. Se on sama aine, joka aiheuttaa polttavan tunteen chiliä syödessä. Tuoreelle punaiselle chilille sopiva annos on yksi gramma chiliä ateriaa kohden. Poltetta voi lievittää maitovalmisteilla.

Lue myös: Syönkö liikaa proteiinia?

Pidä välillä kofeiinipaasto

Tärkeämpää on laittaa ensin ruokavalion perusasiat kuntoon ja vasta sen jälkeen hienosäätää ruokavaliota tuotteilla, jotka kiihdyttävät aineenvaihduntaa.

Kofeiini lisää energian kulutusta elimistössä. Elimistö kuitenkin tottuu eli kehittää jo viikossa toleranssin kofeiinille, kun sitä nautitaan päivittäin.

Mikäli haluat optimoida kofeiinin hyötyvaikutukset, kannattaa pitää välillä taukoa sen käytössä.

Kofeiinipitoiset, vähäenergiset juomat ovat hyvä valinta painoa tarkkailevalle. Valitse siten kahvia, mustaa tai vihreää teetä.

Viisi kuppia vihreää teetä

Vihreä tee sisältää kofeiinin lisäksi katekiinia, joiden ansiosta se lisää energian kulutusta neljällä prosentilla. Tätä tulisi kuitenkin juoda 3–5 kuppia päivässä, jotta sillä olisi vaikutusta aineenvaihduntaan.

Voit myös nauttia oolong-teetä. Se sisältää yhtä paljon kofeiinia kuin vihreä tee, mutta katekiinia hiukan vähemmän.

Asiantuntija, ravintoasiantuntija Heli Reinivuo THL