Pauliina Ruskomaa suosittelee suolattomien mausteiden käyttöä.
Pauliina Ruskomaa suosittelee suolattomien mausteiden käyttöä.

Pauliina Ruskomaa on verenpainekoutsi. Hän antaa kolme tärkeää vinkkiä arkeen.

  1. Mausta ruokasi mielenkiintoisilla ja värikkäillä ­mausteilla, kuten sitruunalla, yrteillä, tomaatilla ja pippureilla. Mausteissa ei ole suolan haittavaikutuksia. Vältä runsassuolaisia liemikuutioita ja soijakastikkeita, ja valitse vähä­suolaista leipää. Makuaisti tottuu vähäsuolaiseen ruokavalioon muutamassa viikossa.

  2. Säännöllinen liikunta auttaa painonpudotuksessa ja siten myös verenpaineen hallinnassa. Liikunta piristää mieltä ja voimistaa sydäntä. Samalla keuhkojen hapenottokyky paranee.

  3. Stressin hallinta ja riittävä uni pitävät osaltaan verenpainetta aisoissa. Mutta muista, että elintapamuutokset vievät oman aikansa. Kaikkea ei tarvitse tehdä yhdellä kerralla – pieni parannus päivää kohden riittää.

"Stressin hallinta ja riittävä uni pitävät verenpainetta aisoissa."

Lähde: Pauliina Ruskomaa, sairaanhoitaja, Asema Apteekki, Terveyspiste

Vierailija

Sairaanhoitaja-Pauliinan ohjeilla verenpaine hallintaan

Korkea verenpaine ei ole itsenäinen sairaus, vaan oire niinkuin on esimerkiksi kuume. Molemmissa tapauksissa olisi hyvä selvittää oireen aiheuttaja. Suomessa noin miljoona ihmistä syö verenpainelääkkeitä! Liika natrium (nostaa verenpainetta) ei kerry elimistöön vaan poistuu virtsan mukana. Siis normaalisti, kun elimistö on tasapainossa. Näin ei käy jos noudattaa virallisterveellistä tärkkelyspitoista (paljon hiilihydraattia) ruokavaliota ja insuliini on jatkuvasti koholla, sillä kohonnut...
Lue kommentti