Jalkaterän ja varpaiden vaivat tekevät kävelystä piinallista. Jalkojenhoidon ammattilainen osaa auttaa.

1. Vaivaisenluu

Oireet:

Isovarpaan tyvinivelen sisälaidalle kasvaa patti tai luumainen mötikkä. Kestää aikansa ennen kuin vaivaisenluu alkaa vaikuttaa askellukseen. Oireiden edetessä ilmenee kipua ja kävelyarkuutta.

Hoito:

Jalkaterapeutti laatii sinulle harjoitteet. Kokeile ensiavuksi tätä: Puolita tennispallo ja laita se isovarpaan tyvinivelen alle. Seiso varvas suorana puolipallon päällä, paina pallo lyttyyn ja laske kymmeneen. Toista muutamia kertoja, tee harjoite päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Vasaravarpaat ja levinnyt päkiä

Oireet:

Päkiäkipua ja jalkapohjan etuosan kovettumia sekä töpöttelevää kävelyä. Kun varpaat ovat koukistuneet, tulee varvaskipua.

Hoito:

Kivun hoitoon päkiäpehmuste ja varvassuojia, joita saa apteekeista ja tavarataloista. Tärkeää on liikutella jalkateriä ja varpaita aina kun mahdollista. Päkiöitä kannattaa painella kohti lattiaa.

3. Lattajalka

Oireet:

Näkyy ”linttaan” astumisena ja taapertavana kävelynä, mutta ei välttämättä oireile pitkään aikaan. Vuosien saatossa saattaa tulla takimmaisen säärilihaksen rappeumaa ja polvikulumia.

Hoito:

Omahoitoa ovat tukevat kengät ja jalkavoimistelu. Hanki kipuja vähentävät tukipohjalliset, mutta varmista etteivät kengät sen jälkeenkään purista. Jos liikut paljon, hanki iskuja hyvin vaimentavat tossut.

4. Kenkien aiheuttamat hiertymät

Oireet:

Hankaavaan kohtaan tulee ensin arka punoittuma. Jos puristavia kenkiä käyttää toistuvasti, ihoon nousee kipeä vesikello. Puhjetessaan rakkula on todella arka ja se voi tulehtua.

Hoito:

Hankkiudu eroon huonoista kengistä ja hanki hyvät. Mukavilla kengillä käynti on vakaata, kengät eivät hankaa ja niillä on jalan omaa lestiä mukaileva ohuehko ja taipuisa pohja. Kengän korko kattaa leveydeltään koko kantapään, eikä korko nouse paria senttiä ylemmäs. Kengän kärkiosa on myös pystysuuntaansa tilava, jotta varpaille jää tilaa.

 

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 6/2016.

Noniin

Ei ole lattajalka, ei jalkaterän virheasentoa (fysioterapeutin mukaan) ei vaivaisenluu, ei hiertymä, ei huonot kengät, mutta silti päkiä tulee pirun kipeäksi pitemmän lenkin aikana, jos jalassa normaalit lenkkarit tai kävelykengät.  Ainoa, mikä mahdollistaa pitemmän kävelyn on ns. masaikengät (keinukengät/mbt-kengät). Tylsää tässä on se, että ovat kamalan kalliita. Itse olen käytettynä hankkinut yhdet syksy-kevät-talvikävelyyn ja yhdet sandaalit kesäkävelyyn.

Toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla