Selän kipuoireet alkavat usein kudosvauriosta tai rappeumasta, mutta sen jälkeen kipua pitävät yllä myös pelko ja masennus. Parasta lääkettä selkävaivoihin on toivon vaaliminen ja liikunta.

Selkäkipu muuttaa hymyn irvistykseksi, sillä kipu on vaikea kestää, se vie mielen matalaksi ja saa vaipumaan itsesääliin. Kivun pahin seuraus on kivun pelko, koska se panee ihmisen jäykistämään selkänsä seipääksi ja lihaksensa kiveksi.

– Vaikka selkää vihloo, se ei mene liikkeessä rikki. Kun vihlonta iskee, paras lääke on yrittää rentouttaa alaselkä, koska se vähentää välilevyn painetta, sanoo fysiatri Sinikka Levoska.

Myös epätietoisuus oman vaivan laadusta saa ihmiset jännittämään lihaksiaan ja varomaan selän liikuttamista. Jäykkä, liikkumaton selkä tekee kivulle pesää.

Mistä kipu johtuu?

Useimmiten selkä kipeytyy siksi, että se on jumissa, eli se ei
toimi, vaikka kaikki sen osaset ovat kunnossa. Silloin puhutaan selän toiminnallisista häiriöistä.

Tyypillinen selkävaiva on pieni kudosvaurio alaselän väli­levyssä. Kansa tuntee vaivan noidannuolena. Toinen yleinen vaiva on välilevynpullistuma. Pullistuma voi ärsyttää tai puristaa jalkaan menevää hermoa ja silloin kipu säteilee sekä selkään että jalkaan; puhutaan iskiaskivusta.

lMyös selkärangan rappeuma voi aiheuttaa selkäkipua. Rangan kulumat ja nivelrikkomuutokset ahtauttavat selkäydinkanavaa
tai juurikanavia, jolloin hermot voivat joutua puristukseen.

Mikä avuksi

1 Lääkkeet. Äkilliseen selkäkipuun annetaan lihaksia
rentouttavaa lääkettä ja tulehduskipulääkettä. Parin päivän levon jälkeen pitää ponnistautua liikkeelle. Usein pieni liike, hippaseminen, tuntuu paremmalta kuin istuminen tai makaaminen.

Selän kipua pahentavat usein saunominen, lämpö, kosteus, tärinä ja veto.
Krooninen selkäkipu vaatii järeämmät aseet. Apua on saatu esimerkiksi mielialalääkkeistä ja epilepsialääkkeistä.

2 Liikunta. Potilaalle räätälöity ja ohjattu liikunta on tutkimuksissakin todettu hyödylliseksi pitkäaikaisen selkäkivun hoidossa. Selkää hoitavat vesikävely, pilates, venyttelyt ja kuntosaliharjoittelu.

Ravinnollakin on merkitystä: pysyäkseen terveenä luusto tarvitsee riittävästi D-vitamiinia ja kalsiumia.

3 Manipulaatio. Moni saa avun manipulaatiohoidoista, joissa selän ja nivelten pehmytkudosta ja hermokudosta yritetään saada joustaviksi hieromalla, venyttämällä ja nivellukkoja vapauttamalla. Manipulaatiohoitoihin ei pidä mennä, jos sairastaa osteoporoosia, selässä on syövän etäpesäkkeitä tai selkä on tulehtunut. Koulutettu hoitaja osaa kertoa, sopiiko hoito vai ei.
Turvallisia manipulaatiohoitoja antavat koulutetut OMT-fysioterapeutit, naprapaatit ja kiropraktikot.

Fysioterapiassa pyritään pitämään yllä ja parantamaan liikkumis- ja toimintakykyä. Hoitomuotoja ovat hieronta, manuaalinen ja fysikaalinen terapia.

4 Apuvälineet ja asennot. Ergonomia eli oikea työasento on tärkeää, puuhailipa sitten työpaikalla tai kotona. Esimerkiksi päätteen äärelle ei pidä unohtua tuntikausiksi, vaikka sukututkimus olisikin intohimo. Selän välilevyt hermostuvat, kun eivät saa liikettä, sillä silloin ne eivät saa myöskään ravintoa.

Puolipallotyyny pyllyn alla pitää selän liikkeessä istuessakin. Jumppapallo tai -keppi näköetäisyydellä muistuttaa elpymisliikunnan tärkeydestä.
Jos joutuu pitempään kävelemään asvaltilla, korkokengät kannattaa jättää kotiin.

Apuvälineiden käyttö ei ole vanhuutta vaan viisautta! Keppi tai rollaattori kantaa selän kuormaa. Joskus avun voivat tuoda hyvät jalkineet tai kenkien tukipohjalliset. Jalkaterän oikea kuormitus vähentää selkään kohdistuvaa rasitusta kävellessä.

5 Leikkaus. Pahimmissa selkäkivuissa avuksi on tullut selkäortopedia. Esimerkiksi spinaalistenoosista eli selkäydinkanavan ahtautumasta kärsivät saattoivat vielä 50- ja 1960-luvulla liikkua ällänmutkalla, mutta nyt kanavaa voidaan avartaa leikkauksessa. Leikkaushoitoa tarvitsevat kuitenkin vain harvat selkäkipuiset.

Ohjeet:
Sinikka Levoska ja Oulun seudun selkäyhdistys

Emmuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Selkä kuntoon

Totta, minäkin hankin satulatuolin ja olen siihen tyytyväinen. Istuminen pitkään ei kuitenkaan ole kenellekään hyväksi, olipa tuoli sitten millainen hyvänsä. Täytyisi muistaa jaloitella aina välillä. Itse olen onnistunut pääsemään eroon alaselän kivuista ottamalla päivittäiseksi rutiiniksi vatsa- ja selkälihasliikkeet. Eivät vie pitkää aikaa, mutta tuntuvat tepsivän.
Lue kommentti
Vierailija

Selkä kuntoon

Istuma asento vaikuttaa hyvin paljon asiaan. Itse vaihdoin työtuolia niin nyt on paljon helpomi olla http://proficient.fi/tuotelistaus/tyotuolit2 Tuolta tilasin ja sivustola löytyy myös satulatuolit http://proficient.fi/
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju