Selän kipuoireet alkavat usein kudosvauriosta tai rappeumasta, mutta sen jälkeen kipua pitävät yllä myös pelko ja masennus. Parasta lääkettä selkävaivoihin on toivon vaaliminen ja liikunta.

Selkäkipu muuttaa hymyn irvistykseksi, sillä kipu on vaikea kestää, se vie mielen matalaksi ja saa vaipumaan itsesääliin. Kivun pahin seuraus on kivun pelko, koska se panee ihmisen jäykistämään selkänsä seipääksi ja lihaksensa kiveksi.

– Vaikka selkää vihloo, se ei mene liikkeessä rikki. Kun vihlonta iskee, paras lääke on yrittää rentouttaa alaselkä, koska se vähentää välilevyn painetta, sanoo fysiatri Sinikka Levoska.

Myös epätietoisuus oman vaivan laadusta saa ihmiset jännittämään lihaksiaan ja varomaan selän liikuttamista. Jäykkä, liikkumaton selkä tekee kivulle pesää.

Mistä kipu johtuu?

Useimmiten selkä kipeytyy siksi, että se on jumissa, eli se ei
toimi, vaikka kaikki sen osaset ovat kunnossa. Silloin puhutaan selän toiminnallisista häiriöistä.

Tyypillinen selkävaiva on pieni kudosvaurio alaselän väli­levyssä. Kansa tuntee vaivan noidannuolena. Toinen yleinen vaiva on välilevynpullistuma. Pullistuma voi ärsyttää tai puristaa jalkaan menevää hermoa ja silloin kipu säteilee sekä selkään että jalkaan; puhutaan iskiaskivusta.

lMyös selkärangan rappeuma voi aiheuttaa selkäkipua. Rangan kulumat ja nivelrikkomuutokset ahtauttavat selkäydinkanavaa
tai juurikanavia, jolloin hermot voivat joutua puristukseen.

Mikä avuksi

1 Lääkkeet. Äkilliseen selkäkipuun annetaan lihaksia
rentouttavaa lääkettä ja tulehduskipulääkettä. Parin päivän levon jälkeen pitää ponnistautua liikkeelle. Usein pieni liike, hippaseminen, tuntuu paremmalta kuin istuminen tai makaaminen.

Selän kipua pahentavat usein saunominen, lämpö, kosteus, tärinä ja veto.
Krooninen selkäkipu vaatii järeämmät aseet. Apua on saatu esimerkiksi mielialalääkkeistä ja epilepsialääkkeistä.

2 Liikunta. Potilaalle räätälöity ja ohjattu liikunta on tutkimuksissakin todettu hyödylliseksi pitkäaikaisen selkäkivun hoidossa. Selkää hoitavat vesikävely, pilates, venyttelyt ja kuntosaliharjoittelu.

Ravinnollakin on merkitystä: pysyäkseen terveenä luusto tarvitsee riittävästi D-vitamiinia ja kalsiumia.

3 Manipulaatio. Moni saa avun manipulaatiohoidoista, joissa selän ja nivelten pehmytkudosta ja hermokudosta yritetään saada joustaviksi hieromalla, venyttämällä ja nivellukkoja vapauttamalla. Manipulaatiohoitoihin ei pidä mennä, jos sairastaa osteoporoosia, selässä on syövän etäpesäkkeitä tai selkä on tulehtunut. Koulutettu hoitaja osaa kertoa, sopiiko hoito vai ei.
Turvallisia manipulaatiohoitoja antavat koulutetut OMT-fysioterapeutit, naprapaatit ja kiropraktikot.

Fysioterapiassa pyritään pitämään yllä ja parantamaan liikkumis- ja toimintakykyä. Hoitomuotoja ovat hieronta, manuaalinen ja fysikaalinen terapia.

4 Apuvälineet ja asennot. Ergonomia eli oikea työasento on tärkeää, puuhailipa sitten työpaikalla tai kotona. Esimerkiksi päätteen äärelle ei pidä unohtua tuntikausiksi, vaikka sukututkimus olisikin intohimo. Selän välilevyt hermostuvat, kun eivät saa liikettä, sillä silloin ne eivät saa myöskään ravintoa.

Puolipallotyyny pyllyn alla pitää selän liikkeessä istuessakin. Jumppapallo tai -keppi näköetäisyydellä muistuttaa elpymisliikunnan tärkeydestä.
Jos joutuu pitempään kävelemään asvaltilla, korkokengät kannattaa jättää kotiin.

Apuvälineiden käyttö ei ole vanhuutta vaan viisautta! Keppi tai rollaattori kantaa selän kuormaa. Joskus avun voivat tuoda hyvät jalkineet tai kenkien tukipohjalliset. Jalkaterän oikea kuormitus vähentää selkään kohdistuvaa rasitusta kävellessä.

5 Leikkaus. Pahimmissa selkäkivuissa avuksi on tullut selkäortopedia. Esimerkiksi spinaalistenoosista eli selkäydinkanavan ahtautumasta kärsivät saattoivat vielä 50- ja 1960-luvulla liikkua ällänmutkalla, mutta nyt kanavaa voidaan avartaa leikkauksessa. Leikkaushoitoa tarvitsevat kuitenkin vain harvat selkäkipuiset.

Ohjeet:
Sinikka Levoska ja Oulun seudun selkäyhdistys

Emmuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Selkä kuntoon

Totta, minäkin hankin satulatuolin ja olen siihen tyytyväinen. Istuminen pitkään ei kuitenkaan ole kenellekään hyväksi, olipa tuoli sitten millainen hyvänsä. Täytyisi muistaa jaloitella aina välillä. Itse olen onnistunut pääsemään eroon alaselän kivuista ottamalla päivittäiseksi rutiiniksi vatsa- ja selkälihasliikkeet. Eivät vie pitkää aikaa, mutta tuntuvat tepsivän.
Lue kommentti

Selkä kuntoon

Äidiltäni leikattiin vastaava juttu ja sen jälkeen vaivat hävisivät. Onko itselläsi ollut puhetta leikkauksesta ja siitä mahdollisesti saadusta avusta? Äitini oli leikkauksen aikana iäkäs ja toipui hämmästyttävän nopeasti! Tsemppiä.
Lue kommentti