Jäykisteleekö selkä tai jalat? Lukijamme Anne Oroza kokeili kolmea erilaista tapaa lisätä liikkuvuutta ja vetreyttää jumeja. Enää ei taivutella nenää pakolla kohti polvia vaan pyritään lempeästi kokonaisvaltaiseen kehonhallintaan.

Feldenkrais-menetelmä

Feldenkrais-menetelmä on venäläissyntyisen fyysikon Moshe Feldenkraisin 1940-luvulta lähtien kehittämä kehollinen oppimismenetelmä. Sen avulla voi syventää kehontuntemustaan yksinkertaisten liikkeiden avulla. Menetelmä lisää nivelten liikkuvuutta, parantaa ryhtiä ja tasapainoa sekä koordinaatiota.
Kenelle?
Kaiken ikäisille ja kuntoisille sopiva harjoite.
Missä?
Feldenkrais-tuntien ohjaajia on eri puolella Suomea. Koulu­tetut ohjaajat
löytyvät osoitteesta www.felden­krais.fi.

Annen kommentit:

– Täällä voi keskittyä omiin vahvoihin, terveisiin kohtiin. Feldenkraisissa on mahdollista saada myönteisiä kokemuksia, vaikka olisi kuinka raihnainen, Kikka Salmi toteaa.
Hän on itse koulutukseltaan fysioterapeutti, mutta löysi Feldenkraisin työskennellessään Sveitsissä parikymmentä vuotta sitten. Silloin perinteinen fysioterapia sai jäädä.
– Tämä on niin paljon kiinnostavampaa ja ennen kaikkea hauskaa. Välillä nauretaan ihan vedet silmissä, pelkästään oman kehon tuntemisen riemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Somaattinen venyttely

Somaattisessa venyttelyssä sekä venytetään lihaksia että harjoitetaan tasapainon hallintaa. Venyttelyliikkeissä painotetaan sitä, että venyvään lihakseen saadaan aktiivinen tuntuma ja keho pysyy liikkeiden aikana hallinnassa.
Kenelle?
Kaiken ikäisille. Annen kokeilemalla tunnilla oli liikkujia parikymppisistä seitsenkymppisiin. Esimerkiksi polvi- tai lonkkavaivaisille tarjotaan tarpeen vaatiessa vaihtoehtoisia liikkeitä.
Missä?
Ohjaajia on eri puolilla Suomea. Lisätietoa osoitteesta www.somaticstudio.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Annen kommentit:

– Tämä oli silti minulle ainakin ensimmäisellä kerralla vaikeaa. Tuli niin paljon uutta asiaa, että olen melkein pyörällä päästäni, Anne toteaa.
Monet liikkeet olivat silti haastavuudessaan Annesta todella hyviä. Erityisesti hän piti pitkänomaisen pilates-rullan päällä makailusta ja reisilihasten rullailusta sen päällä, vaikka liike tekikin kipeää. Tosin hyvällä tavalla.
– On totta, että tämän jälkeen on selvästi energisempi olo kuin tullessa. Jotain kehossa siis selvästi tapahtui, en vain ehkä vielä tajua mitä, Anne nauraa.

Shindo

Shindo on japanilaisen taitoluisteluvalmentaja Kazuko Kuratomin 1980-luvulla kehittämä venyttelytekniikka. Se syntyi, kun Kuratomi etsi apua tyttärensä pahaan astmaan. Shindo-venytykset kohdistuvat kehon energiaratoihin eli meridiaaneihin. Samalla se venyttää helposti kireytyviä alueita, kuten alaselkää, jalkoja ja hartianseutua.
Kenelle?
Kaiken ikäisille. Jos nivelissä on paljon ongelmia, laji voi olla liian vaativa.
Missä?
Ryhmiä löytyy ympäri maata. Lisätietoa osoitteesta
www.shindo.fi.

Annen kommentit:

Annesta shindo tuntuu ensi kerran jälkeen kolmesta kokeillusta lajista eniten hänen jutultaan. Laji muistuttaa hänen omaa rakasta harrastustaan, joogaa.
– Joihinkin liikkeisiin olisin voinut jäädä vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Tiinan kosketus oli myös tärkeä, tuntui kuin niska melkein suli hänen sormiensa alla, Anne sanoo.

Minä sain avun jalkaan säteilevään kipuun fysioterapeutilta. Hermopinnettä käsiteltiin muutama hoitokerta, käsittely sattui kyllä niin pahuksesti mutta auttoi. Hyvät jumppaliikkeet sain kotona tehtäviksi päivittäin ja kipu on pysynyt poissa.

Pilates-rulla on hyvä myös alaselästä jalkaan säteilevään kipuun. Sain hierojaltani vinkin rullata tietyllä tavalla selälläni, kun valitin tätä kipua ja sillä olen saanut avun. Ilmeisesti jokin hermo jää pinteeseen, välillä se tulee ennalta varoittamatta vesijuoksussa, välillä ihan vaan jumppatunnilla. Alkuun kyllä rullailuasento tuntui vaikealta, mutta siihen tottui nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla