Selkä on ystäväsi, mutta ei sekään kaikkea kestä. Opiskele selkäaakkoset, niin osaat pitää entistä parempaa huolta rangastasi.

Vaivaako sinua noidanuoli tai iskias? Vai särkeekö alaselkää?

Vastauksia ja ohjeita antaa terveystieteiden tohtori, terveysliikuntayksikön päällikkö Jaana Suni, UKK-instituutti

Tässä muutama poiminta aakkosista:

A eli asentotottumukset
Monet itsepintaiset selkä­kivut johtuvat vääristä asentotottumuksista. Tavallisin aiheuttaja on huono ryhti, jossa pää roikkuu edessä, hartiat ovat kääntyneet eteenpäin ja vatsa työntyy pömpöksi. Harjoittele hyvä asento. Katso N niin kuin neutraali asento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

D eli DD-kupit
Hyvin suuret rinnat voivat aiheuttaa naiselle ryhtivirheitä sekä niska- ja selkävaivoja. Tukevat liivit auttavat jonkin verran. Rintojen pienennysleikkaus on fyysisesti ja psyykkisesti vaativa operaatio, mutta leikkauksen läpikäyneet naiset ovat lähes poikkeuksetta tyytyväisiä tulokseen. Jos rinnoista koituu enemmän kipua ja harmia kuin iloa, ota asia puheeksi lääkärin kanssa.

H eli halvaus
Selkäkivun tuska voi olla niin raastavaa, että mieleen hiipii halvaantumisen pelko. Onneksi lähes aina pelko on turha. Ilmeisen vaaran merkit joutuu kokemaan vain harva (kaksi sadasta välilevytyräpotilaasta). Lääkäriin on syytä kiitää, jos reiden, sukupuolielinten ja peräaukon tienoille leviää tunnottomuus jopa niin, että virtsa ja uloste tahtovat karkailla. Tämä ratsupaikkaoireyhtymä vaatii nopeasti leikkausta ja johtuu siitä, että välilevytyrä pullistuu selkäydintilaan.

P eli Pyöreä selkä
Monen pahan alku ja juuri. Alaselkä ei saisi arjen askareissa pyöristyä. Pyöristynyt selkä pusertaa nikamia yhteen ja tuottaa niiden välilevyihin kovan paineen, jolloin joku nikamista saattaa revetä.
Pyöristystä voi estää aivotyöllä ja kokeilemalla. Mieti siis, miten jonkin askareen voisi tehdä toisella, selkää säästävällä tavalla. Kokeile tätä: ota roska lattialta yhdellä jalalla seisten (ota tukea tuolista, jos horjuttaa). Huomaat, että alaselkä ei pyöristy.

Lue koko juttu et-lehdestä 7/12.

Kiitos ohjeista!
Olen itse istunut vuosikaudet selkä pyöreänä krysyssä tietokoneen ääressä. Tänä talvena olen
saanut lahjaksi uimahallikortteja ja käynyt halleissa polskimassa. Olen jo ollut huomaavinani, että
selkälihakset ovat vahvistuneet ja ryhti parantunut. Kohta minulla on hartiat kuin Monacon Charlenella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla