Lievä nivelrikko ei parane levolla – vaan liikunnalla. Varsinkin vaihdevuosien jälkeen kroppa tarvitsee tärinää. Jo parissa kuukaudessa voi tapahtua ihmeitä.

Maailma muuttuu – ja hoitosuositukset. Ennen kuviteltiin, että kaikenlaiset iskut, hyppelyt ja tärähdykset ovat haitallisia nivelrustolle.

Sittemmin suunta on muuttunut.

Nyt tiedetään, että varsinkin nivelrikon alkuvaiheessa kaikenlainen sähäkkä ja suuntaa vaihtava liikunta on parasta lääkettä.

Sen on havaittu hidastavan ja pysäyttävän rustoa rikkovia muutoksia. Se parantaa jopa alkaneita rikkoutumia.

"Polvi tanssikuntoon parissa kuukaudessa"

Kun jalan jäykkyys ja kivuliaisuus helpottaa, se luonnollisesti parantaa muutakin suorituskykyä ja elämänlaatua, selvisi Jyväskylän yliopiston järjestämässä, vuoden kestäneessä tutkimuksessa.

Tutkimukseen osallistui liki sata 50–65-vuotiasta naista, joilla oli todettu lievä nivelrikko.

– Pääviesti on selvä. Vaihdevuodet ohittaneiden naisten ei kannata säästellä itseään, korostaa fysioterapeutti Jarmo Koli.

– Mutta liikuntaa kannataa lisätä varovasti ja asteittain. Ensin voi steppailla esimerkiksi matalan porrasaskelman kanssa. Muutaman kuukauden kuluttua polvi voi olla jo tanssikunnossa.