Lievä nivelrikko ei parane levolla – vaan liikunnalla. Varsinkin vaihdevuosien jälkeen kroppa tarvitsee tärinää. Jo parissa kuukaudessa voi tapahtua ihmeitä.

Maailma muuttuu – ja hoitosuositukset. Ennen kuviteltiin, että kaikenlaiset iskut, hyppelyt ja tärähdykset ovat haitallisia nivelrustolle.

Sittemmin suunta on muuttunut.

Nyt tiedetään, että varsinkin nivelrikon alkuvaiheessa kaikenlainen sähäkkä ja suuntaa vaihtava liikunta on parasta lääkettä.

Sen on havaittu hidastavan ja pysäyttävän rustoa rikkovia muutoksia. Se parantaa jopa alkaneita rikkoutumia.

"Polvi tanssikuntoon parissa kuukaudessa"

Kun jalan jäykkyys ja kivuliaisuus helpottaa, se luonnollisesti parantaa muutakin suorituskykyä ja elämänlaatua, selvisi Jyväskylän yliopiston järjestämässä, vuoden kestäneessä tutkimuksessa.

Tutkimukseen osallistui liki sata 50–65-vuotiasta naista, joilla oli todettu lievä nivelrikko.

– Pääviesti on selvä. Vaihdevuodet ohittaneiden naisten ei kannata säästellä itseään, korostaa fysioterapeutti Jarmo Koli.

– Mutta liikuntaa kannataa lisätä varovasti ja asteittain. Ensin voi steppailla esimerkiksi matalan porrasaskelman kanssa. Muutaman kuukauden kuluttua polvi voi olla jo tanssikunnossa.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: