Ientulehdus on salakavala sairaus. Eivätkä ongelmat ulotu vain suun alueelle. Mutta ikeniäkin voi nykyään ”paikata”.

Yhä useampi suomalainen vanhenee omat hampaat suussa. Hyvä! Ientulehdus on kuitenkin petollisen yleinen vaiva. Siitä kärsii puolet naisista ja peräti kaksi kolmasosaa miehistä. Tulehduksen ensimmäinen merkki on verenvuoto ikenistä hampaita harjatessa. Mutta toisin kuin hampaan tai paikan lohkeaminen, ikenien vuoto ei saa meitä hakeutumaan hoitoon yhtä vilkkaasti, vaikka pitäisi.

Pitkään vaivihkaan edennyt tulehdus saa hampaan löystymään, jopa irtoamaan.
Suun kunnolla on myös suora vaikutus yleiskuntoomme. Erityisen tärkeää se on mihin tahansa leikkaukseen valmistautuessa. Infektiopesäke suussa voi moninkertaistaa komplikaation riskin.

Perittyä ja itse aiheutettua

Ientulehduksille altistavia tekijöitä ovat huono suuhygienia ja tupakointi. Myös monet yleissairaudet, kuten diabetes, lisäävät riskiä.

Ikä tuo tulessaan monelle terveellekin rakenteellisia muutoksia, ikenien vetäytymistä. Paljastunutta kaularankaa ei suojaa edes kiille, joten se on erityisen altis bakteerien hyökkäyksille ja vihlonnalle.

Myös hampaan tukikudoksen tulehdus voi aiheuttaa ienvetäytymiä. Joillakin ihmisillä ienkudos on myös luontaisesti hyvin ohutta ja venymille altista. Syynä voivat olla myös hampaan virheasennot tai kiristävät jänteet. Jopa se, että pitää tapanaan harjata hampaita liian kovaa.

Paikkalappu kitalaesta

Syvät ienvetäytymät on vaikea puhdistaa ja niihin kertyy helposti bakteeriplakkia, eli noidankehä on valmis. Onneksi ikeniäkin voidaan hampaiden tavoin korjata kirurgisesti, jopa paikallispuudutuksessa.

– Tervettä kudosta siirretään ongelmakohtiin lähialueelta tai suulaesta, kertoo erikoishammaslääkäri Sam Häyry.

– Epäsäännöllisen ienrajan korjauksella paranee myös koko hammasrivin ulkonäkö, joka ei ole mikään mitätön asia sekään. 

Panostus kannattaa

Huolellinen kotihoito, säännölliset tarkastukset sekä hammaskiven vuotuinen poistaminen maksavat itsensä varmasti takaisin. Varhainen hoito säästää hampaita ja on monin verroin edullisempaa kuin iso remontti. Kaupan päälle saa kauniimman hymyn – sen nopeampaa ja parempaa kasvojenkohotusta ei ole.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju