Yksi kuva ihmetyttää ulkomailla, kertoo ylilääkäri Hannu Alho. Lue jutusta, mikä kuva on kyseessä ja testaa samalla, onko pelaamisesi lähtenyt lapasesta.

Nuorehkot miehet ovat perinteisesti alttiita rahapeliriippuvuudelle. Professori, ylilääkäri Hannu Alhon mukaan toinen riskiryhmä ovat eläkkeellä olevat naiset.

Ikääntyneiden naisten pelaamista ei ole tutkittu ainakaan Suomessa. Alho kuitenkin arvelee, että pelaamisella saattaa olla  jotain tekemistä tyhjän tilan täyttämisen kanssa. Osa ikääntyneistä on saattanut pelata rahapelejä pienin panoksin vuosikausia, mutta eläkkeelle jäätyään heillä on paljon vapaa-aikaa.

Kuka tahansa marketissa käyvä voi huomata Alhon olevan oikeassa: pelikoneilla on paljon iäkkäitä naisia.

Juuri hedelmäpelit ja muut peliautomaatit ovat kaikkein koukuttavimpia pelejä. Niitä voi pelata helposti ja pienillä panoksilla. Lisäksi koneiden äänet ja visuaalisuus lisäävät jännitystä.

Lue myös: Kaikki kärsivät, kun pelaamisesta tulee ongelma

Rahapeliriippuvuuteen sairastutaan pelaamalla: mitä enemmän pelaa, sitä helpommin pelaamisesta tulee riippuvaiseksi. Riippuvuus kehittyy nopeasti. Jos pelaa säännöllisesti eli kolme kertaa viikossa, peliriippuvaiseksi tulee keskimäärin kahdessa ja puolessa vuodessa. Alkoholistiksi päädytään usein vasta vuosikymmenien juomisen jälkeen.

– Pelaamista on helpompi toistaa kuin juomista. Viinaa täytyy lähteä hakemaan Alkosta, kun pokeria voi pelata omalla tietokoneella. Lisäksi pelaamiseen liittyy jännitystä, Alho sanoo.

Masennus altistaa pelaamiselle

Rahapelien pelaaminen on ongelma noin kolmelle prosentille suomalaisista. Kolmasosalla heistä on rahapeliriippuvuus.

Pelaamiselle altistavat muun muassa impulsiivinen luonteenlaatu, masennus ja omien vanhempien esimerkki. Suomessa pelaaminen on helppoa, koska automaatteja on enemmän kuin missään muussa Euroopan maassa.

– Ulkomailla puhuessani näytän kuvaa hampurilaisravintolasta, jossa isä pelaa ja poika katsoo vierestä K-18-viivan takaa. Se herättää ihmetystä, Alho kertoo.

Seppo Jokinen: "Minulla on vieläkin taipumus riippuvuuksiin"

Alhon mukaan ihmiset kaikkialla maailmassa pelaavat – myös niissä maissa, joissa se on kiellettyä. Pelitutkijat pohtivatkin, onko parempi, että Suomessa valtio pyörittää rahapelejä. Siten niiden tuotto jää kotimaan vähäosaisten auttamiseen eikä mene ulkomaille.

Alho on yksi uuden Rahapeliriippuvuus-kirjan (Duodecim) tekijöistä. Kirja on tarkoitettu kaikille, joilla on rahapeliriippuvuus tai lievempiä rahapeliongelmia, sekä pelaajien läheisille.

Testaa alla olevalla Päihdelinkin testillä, onko rahapelaamiskäyttäytymistäsi syytä muuttaa.
Jos et näe testiä tässä, testaa itsesi täällä.

Täältä saat apua

Suomessa on tarjolla runsaasti apua peliriippuvuuteen. Myös riippuvaisen omaiset voivat saada apua.

Apua saa muun muassa A-klinikoilta, mielenterveystoimistoista ja terveyskeskuksista. Joillakin paikkakunnilla myös sosiaalitoimistot ja seurakunnat voivat auttaa.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju