Infarktipotilaan kannattaa aloittaa aamu täysjyväpuurolla ja ottaa aterioiden kyytipojaksi useampikin ruisleipä. Toipuminen sujuu silloin paremmin, kertoo amerikkalainen tutkimus.

Sydäninfarktipotilaan kannattaa lisätä ruokavalioonsa paljon täysjyväleipää ja erilaisia kuitupitoisia puuroja, mutta myös muita kuidun lähteitä.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan infarktista toipuu paremmin, jos nauttii aterioilla runsaasti viljakuituja. Tutkimuksessa oli mukana noin 2 300 naista ja 1 800 miestä, jotka saivat ensimmäisen sydänkohtauksensa tutkimuksen 20-vuotisen seurannan aikana.

Muista myös marjat ja hedelmät

Runsaasti viljakuituja saat täysjyväleivistä ja -puuroista , ja erityisesti ruispohjaisista, sekä leseistä ja myslistä. Hyviä kuituja on myös täysjyväriisissä, ja -pastassa, marjoissa, hedelmissä, juureksissa, kasviksissa, pavuissa, linsseissä, herneissä ja siemenissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuidut ovat ravinnon imeytymättömiä hiilihydraatteja, tai niiden kaltaisia aineita. Kuituja on vain kasvikunnan tuotteissa, ja ne voidaan jakaa liukoiseen ja liukenemattomaan kuituun. Kaikista kasvikunnan tuotteista saadaan molempia kuituja, mutta eri suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuidun on jo aikaisemmissa tutkimuksissa todettu pienentävän veren kolesterolipitoisuutta, edistävän vatsan toimintaa, tasapainottavan verensokeria ja auttavan painonhallinnassa.

Lähde Sydän-lehti 3/2014, www.sydanliitto.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla