Ensin muutetaan ruokavalio, rukataan rasvat ja sauvakävellään. Jos ne eivät paranna veren huonoja rasva-arvoja, aloitetaan lääkitys pitämään loitolla sydäninfarktia tai aivohalvausta.

Veren rasva-arvoja kohentamalla voi ehkäistä ja hoitaa valtimokovettumatautia eli ateroskleroosia ja siitä johtuvia sepelvaltimo- ja aivovaltimotauteja. Liika kolesteroli saostuu suonien seinämiin ja tukkii niitä.

– Mitä varhaisemmin valtimotautien ehkäisy aloitetaan, sitä parempiin tuloksiin päästään, sanoo ylilääkäri Antti Jula Turun Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Kuitua ja pehmeitä rasvoja

Kasvisvoittoinen, vähän tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio, painonpudotus ja liikunta ovat ensisijaiset keinot parantaa veren rasva-arvoja.

– Olennaisinta on korvata kova, tyydyttynyt rasva pehmeillä rasvoilla.
Pehmeisiin rasvoihin kuuluvat juoksevat kasviöljyt, kuten rypsiöljy, juoksevat margariinit, kasvirasvapohjaiset margariinit ja kalat.

Kuitu sitoo ruoan mukana tulevaa kolesterolia ja poistaa sitä elimistöstä, joten kannattaa valita täysjyväisiä leipiä, puurohiutaleita, pastaa ja riisiä.
– Ja yhden gramman kalaöljylisä päivässä laskee sydäninfarktin riskiä 20–30 prosentilla, Antti Jula muistuttaa.

Jos ruokamuutokset eivät auta riittävästi, kokeile kasvistanolia tai kasvisterolia sisältäviä elintarvikkeita. Ne vähentävät kolesterolin imeytymistä.

Kävelyä joka päivä

Säännöllisellä liikunnalla voidaan nostaa HDL-kolesterolia ja alentaa triglyseridiä ja LDL-kolesterolia. Kävelyä suositellaan päivittäin 30–60 minuuttia. Lisäksi tulisi harjoittaa 1,5–2 tuntia viikossa liikuntaa, joka nostaa sykettä ja hikoiluttaa. Liikapaino, etenkin vyötärölihavuus, nostaa veren rasva-arvoja ja kolesterolia.

Antti Jula korostaa, että jos ylipainoa on runsaasti, tarvitaan pysyviä laadun muutoksia ravinnossa. Tupakointi ei juurikaan vaikuta kolesteroliin, vaikka se lisääkin valtimotaudin riskiä. Huonosti hoidettu diabetes ja runsas alkoholinkäyttö voivat nostaa veren triglyseridiarvoja korkeiksi. 

Lääkitys lisää elinvuosia

Veren rasva-arvoja korjaavaa lääkitystä tarvitaan, jos elintapamuutokset eivät auta ja ihmisellä on suurentunut riski sairastua sepelvaltimotautiin tai hän jo sairastaa sitä.

Korkean riskin henkilöillä myös kolesterolipitoisuuksien tavoitetaso on tiukempi: kokonaiskolesterolin tulisi olla alle 4.5–4.0 ja LDL alle 2.5–2.0. Ruokavaliomuutokset alentavat kolesterolia noin 10 prosenttia ja lääkehoito valmisteesta ja annoksesta riippuen 10–50 prosenttia.

Statiinit ovat tehokkaimmat kolesterolilääkkeet. Ne vähentävät kolesterolin muodostumista maksassa ja siten pienentävät LDL-kolesterolia, suurentavat jonkin verran HDL-kolesterolia ja alentavat hieman triglyseridiä.

Hoidon alussa arvioidaan lääkkeen sopivuus. Jos se ei sovi, kokeillaan vaihtoehtoisia lääkkeitä. Antti Jula toivoo, että korkean riskin potilaat ja kaikki muutkin hoitoa tarvitsevat hakeutuisivat hoidon piiriin.

Näin kolesteroli laskee

Henkilö A
Terve henkilö, ei valtimo¬tautia riskitekijänä, muuttaa ruokavaliotaan
Lähtötilanteessa:

  • kokonaiskolesteroli 5.3 mmol/l
  • LDL 3.6 mmol/l
  • triglyseridi 1.2 mmol/l
  • HDL 1.2 mmol/l

Ruokavalion vaikutus 10 prosenttia: LDL 3.2 muutaman viikon kuluttua

Henkilö B
Valtimotauti, muuttaa ruokavaliota ja käyttää statiini-lääkitystä.
Lähtötilanteessa:

  • kokonaiskolesteroli 6.3 mmol/l
  • LDL 5.0 mmol/l
  • triglyseridi 1.2 mmol/l
  • HDL 0.8 mmol/l

Ruokavalion vaikutus 10 prosenttia: LDL laskee 4.5:een.
Statiinin vaikutus 45 prosenttia: LDL laskee 2.5:een muutamassa viikossa

Kolesterolin tavoitearvot

  • Kokonaiskolesteroli: alle 5 mmol/l
  • HDL eli ns. hyvä kolesteroli: yli 1,0 mmol/l
  • LDL eli ns. huono kolesteroli: alle 3,0 mmol/l
  • Triglyseridit: alle 2 mmol/l
Vierailija

Terveystiimi: Näin kolesteroli alenee

Olen korkean kolestroolin omistaja ollut lapsesta lähtien. Kerran koitettu laskea ruualla ja lääkkeellä.Liikkunut aina kovasti.Liikuntaa ilman en voisi ajatellakkaan maaseudulla.Alimmillaan silloin 6.5.Lähtö useimmiten 9.8 enkä siitä mitään haittaa ole huomannut.Suvussani yli 10 toisellapuolen.En pienen tuloni takia rupea rahaa laittamaan lääkkeisiin .Olen päättänyt pärjätä .EI kelakaan tule vastaan.On elintapasairaus ja itseaiheutettu.Näin minulle kerrottu.Minun kannalta loppuun käsitelty asia...
Lue kommentti

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti