Apu virtsankarkailuun saattaa löytyä lantionpohjan lihasten täsmäharjoittelusta. Ja sitä voi tehdä missä ja milloin vain.

Pakko päästä pissalle. Heti. Tuttu tunne vaikkapa ostosreissulla. Ennätänkö ajoissa tavaratalon vessaan? Tai saanko kotioven auki riittävän nopeasti? Hätä on räjähtävän kova.

Joskus tarvitaan vain kevyt aivastus, ja pissatilkka karkaa housuun. Sitkeä flunssayskä on kauhistus, ja hillitön naurunremakkakin saattaa avata hanat. Vaiva on erityisen tuttu sekä nuorille äideille että vaihdevuosi-ikäisille ja sen ylittäneille. Raskauden ja imetyksen aikana kudokset pehmenevät hormonitoiminnan muutosten vuoksi. Vaihdevuosien aikana estrogeenituotanto vähenee ja lihakset haurastuvat.

Jumppaa ajoissa

Virtsankarkailuvaivaan on saatavilla apua. Joku tarvitsee leikkauksen, toinen lääkehoitoa. Monet saavat vaivan hallintaan harjoituksilla, jotka voimistavat lantionpohjan lihaksia.

– Useimpien naisten elämänlaatu paranee, kun oppii käyttämään oikein lantionpohjan lihaksia, kertoo fysioterapeutti Sinikka Ojanperä HUS:in Naistenklinikalta.

Hän pitää naisille ryhmiä, joissa asiaa opetellaan ensin teoriassa ja sitten yksilöohjauksessa. Moni on saanut lähetteen terveyskeskuslääkäriltä tai erikoislääkäriltä. Julkisen terveydenhuollon puolella on pitkät jonot lihasvoimaharjoitteluun Helsingin Kätilöopistolle ja Naistenklinikalle. Apua on mahdollista saada myös yksityiseltä puolelta.

– Lantionpohja on tärkeä paikka naiselle. On se sitä miehellekin, mutta heidät on rakennettu eri tavalla.

Sinikka Ojanperä korostaa, että harjoituksiin kannattaisi ryhtyä jo ennen kuin virtsankarkailusta tulee todellinen vaiva.

– Kun lantionpohjan lihakset ovat kunnossa, monet muutkin vaivat jäävät tulematta. Seksielämä sujuu. Myös laskeumia voidaan ennaltaehkäistä ja usein selkäongelmatkin vähenevät.

Älä vältä juomista

Arviolta lähes puoli miljoonaa suomalaisnaista kärsii virtsankarkailusta. Sinikka Ojanperä arvelee, että joukko saattaa olla paljon suurempikin. Kyseessä on arkaluontoinen asia, josta usein vaietaan. Se häiritsee sosiaalista elämää ja huonontaa elämänlaatua.

– Moni pelkää haisevansa. Ja onhan se epämiellyttävää, jos housut ovat märkänä tai joutuu koko ajan miettimään rakkonsa toimintaa.

Yleisin syy ikävään virtsankarkailuun on ponnistuskarkailu, ja siihen lantionpohjan lihasten harjoittaminen auttaa siihen hyvin. Pakkokarkailu ja rakon yliaktiivisuus taas ovat vaivoja, joihin lihaksilla ei ole niin suurta merkitystä.

Flunssat ja oksennustaudit ovat lantionpohjan vihollisia. Yskiessä vatsaontelon paine nousee ja ai­heuttaa painetta myös lantionpohjaan. Juuri silloin tarvitaan lantionpohjan lihasten tukea.

– Kahvi, tee, kaakao, limpparit, olut ja viini lisäävät nesteen eritystä ja virtsaamisen tarvetta. Joillakin sitä lisäävät sitrushedelmät, mansikat, jopa suklaa. Kaikki aineet eivät vaikuta samalla tavalla kaikkiin, yksilöllisiä eroja on valtavasti. Juomisen kanssa ei kannata olla liian tiukka, sillä jokaisen pitää juoda jotakin vähintään litra pari päivässä.

– Jos emättimen limakalvot ovat kunnossa, karkailuvaivat usein helpottuvat. Ylipainokin on pahasta, Sinikka Ojanperä huomauttaa.

Kuntoliikunta tekee hyvää kaikille lihaksille: sauvakävely, pilates, hiihto ja vaikkapa vatsatanssi. Jos kärsii virtsankarkailusta, kannattaa välttää lajeja, joissa on hyppyjä.

– Lantionpohja on sielun peili. Se reagoi väsymykseen tai psyykkiseen kuormitukseen. Kun mieli on iloinen, lantionpohjakin voi paremmin.

Jumppaa kassajonossa

Lihasten harjoittaminen lähtee sen tiedostamisesta, että lantionpohjassa ylipäätään on lihaksia. Kun ne on löydetty, seuraa varsinainen jumppa. Ensin opetellaan perustemppu, lantionpohjan imaiseminen sisälle ylöspäin.

– Eli rypistä peräaukkoa ja imaise emätin sisään ja ylös. Vältä pakara-, reisi- ja vatsalihasten käyttöä.

Myös voimaharjoittelu on tarpeen: supistuksia pidennetään ja napakoitetaan. Supista ja rentouta, ne ovat tärkeimmät käskyt lantionpohjan lihaksille. Rentoutuminen on tärkeää, jotta lihakset jaksavat toimia. Rentoutuessa lihakset avautuvat.

– Jotta tuloksia saadaan aikaan, pitää harjoittelun olla säännöllistä, ja se vaatii aikaa. Tuloksia alkaa näkyä yleensä vasta kolmen kuukauden jälkeen. Osalla vaiva loppuu kokonaan. Suurin osa hyötyy lihasharjoittelusta: sen avulla oppii hallitsemaan lihaksensa, saa vyötärön takaisin ja selän parempaan kuntoon.

Kun oppii oikeat harjoitukset, niitä saattaa tehdä missä tahansa: nakkisoppaa sekoitellessa tai vaikka kauppajonossa, junassa ja bussissa.

Rakkoa voi kouluttaa

Aikuinen tyhjentää rakkonsa normaalisti 4–7 kertaa vuorokauden aikana, yöllä korkeintaan kerran. Pissaamisväli on yleensä kolme neljä tuntia. Pissatessa pitää huolehtia, että rakko tyhjenee hyvin.

– Olisi tärkeää saada ajatukset pois hädästä. Myös virtsarakkoa on syytä kouluttaa, Ojanperä opastaa.

Varmuuden vuoksi ei kannata käydä vessassa, koska jos rakko ei täyty kunnolla, se alkaa kutistua. Se taas vaikuttaa siihen, että on pakko hypätä pytyllä tämän tästä.

– Edes lapsia ei saisi patistaa jatkuvasti pissalle, Sinikka Ojanperä muistuttaa.

Hätään on monta syytä

  • Ponnistuskarkailu: Esimerkiksi yskiminen, ylipäätään ponnistus, aiheuttaa virtsankarkailua.
  • Pakkokarkailu: Voimakas virtsaamisen tarve, joka ei ole yhteydessä ponnisteluun. Tätä vaivaa on vaikea hallita.
  • Yliaktiivinen rakko: Pakko juosta koko ajan pissalla.

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.