Kasviöljyjen hyvät ominaisuudet on sisäistetty, mutta moni suomalainen pitää kuitenkin voita terveellisempänä kuin kasvirasvalevitettä.

Unileverin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ajatuksia levitteistä sekä ruuanlaitto- ja leivontarasvoista. Suuri osa kuluttajista, 63 prosenttia, miettii arjessaan rasvojen terveysvaikutuksia. Öljyjä pidettiin rasvoista terveellisimpinä, joten tältä osin ravitsemustutkijoiden viesti on mennyt perille.

Suurempi osa vastaajista piti oliiviöljyä terveyden kannalta parempana kuin rypsiöljyä, vaikka tieteellisen tutkimuksen mukaan järjestys on päinvastainen. Rypsiöljyssä on niin sanottuja omegakolmosia paljon enemmän kuin oliiviöljyssä. Nämä rasvahapposidokset ovat joustavia, ja siksi ne auttavat esimerkiksi verisuonien solukkoa pysymään kimmoisana.

Kookosöljy on pahin

Noin viidesosa vastaajista oli sitä mieltä, että voi, voi-kasviöljyseos tai kookosöljy on terveellisempää kuin pehmeä margariini.

– Voisi ajatella, että kuluttajat pitävät voit ja voi-kasviöljyseoksia luonnollisempina kuin margariineja ja siksi siis terveellisempinä. Voissa ja voi-kasviöljyseoksissa on kuitenkin enemmän terveydelle haitallista kovaa, tyydyttynyttä rasvaa kuin margariineissa. Mutta kuvaa kookosöljyn terveellisyydestä on vaikeampi ymmärtää, se kun sisältää melkein pelkästään vain kovia, tyydyttyneitä rasvahappoja, sanoo Unileverin ravitsemusasiantuntija Sara Pohjavuori.

Neljä viidestä kyselyyn vastanneesta oli sitä mieltä, että tietää mikä rasva on terveellistä.

Maku on tärkein valintaperuste

Kun suomalainen miettii kaupassa, mitä rasvaa ostaisi leivälleen tai paistinpannulleen, tärkein valintakriteeri on maku. Unileverin tekemässä tutkimuksessa 32 prosenttia vastasi, että tekee rasvan ostopäätöksen maun perusteella. Tervellisyys oli tärkein ostoperuste 21 prosentille vastaajista. Monipuolisia käyttöominaisuuksia piti tärkeimpänä 15 prosenttia vastaajista ja hintaa vain 5 prosenttia vastaajista.

Neljäsosa vastaajista on tehnyt viime aikoina muutoksia rasvankäytössään. Rasvan käyttöä on ylipäätään vähennetty ja kasvirasvan ja öljyn käyttöä lisätty.

– Öljyjen ja pehmeiden kasvirasvojen käytön lisääminen on hienoa kehitystä. Toivottavasti rasvakeskustelu ei ole johtanut kuluttajia harhaan siinä, että ruokavalion rasvan määrää pitäisi vähentää. Suomalaiset saavat Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan sopivasti rasvaa, mutta rasvan laatuun tulisi kiinnittää huomiota vähentämällä kovaa tyydyttynyttä rasvaa ruokavaliossa. Elimistö tarvitsee hyvää, pehmeää rasvaa, joten kaikkea rasvaa ei ole tarpeen karsia ruokavaliosta, muistuttaa Sara Pohjavuori.

Tutkimuksessa haastateltiin 15–75-vuotiaita. Mukana oli 1000 henkilön otos. Kysymykset koskivat levitteitä sekä ruoanlaitto- ja leivontarasvoja. Tutkimuksen suunnitteli Unileverin kanssa yhteistyössä Kuule Oy ja aineiston kokosi sähköisesti M3 Research. Tutkimusvastaukset kerättiin sähköisesti 24.–29.9.2014.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto