Oulun Tuiran-kirkko kuuluu suurimpien menettäjien joukkoon.
Oulun Tuiran-kirkko kuuluu suurimpien menettäjien joukkoon.

Kirkosta erosi viime vuonna noin 59 000 ihmistä, 18 000 enemmän kuin toissa vuonna. Eduskunnan hyväksymä tasa-arvoinen avioliittolaki kiihdytti kirkosta eroavia.

Mikä kumma tämän eropiikin nyt selittää?

Kirkosta eroamisesta on tullut laji, jonka logiikkaa kansankirkon johtokaan ei enää täysin ymmärrä. Arkkipiispa Kari Mäkinen myöntää, ettei hänellä ole valmista selitystä viime vuoden luvuille.

–  Jos vertaamme suomalaista todellisuutta vaikka muihin pohjoismaihin tai Länsi-Eurooppaan, luterilaisen kirkon paikka suomalaisessa todellisuudessa ja kulttuurissa on yhä vahva, Mäkinen sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kirkkohallituksen tilastoista näkyy, että kirkon ovipumppu laulaa lähtövirttä joka puolella Suomea Oulua ja Pohjanmaata myöten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomesta löytyi viime vuonna yksi seurakunta, josta ei eronnut yhtään jäsentä. Se oli Inari.

Viime vuoden suurin yksittäinen menettäjä oli Jyväskylän seurakunta, josta erosi 1841 jäsentä, 1,9 prosenttia seurakuntalaisista.

20 suurimman menettäjän joukkoon mahtuu kaksi seurakuntaa, joissa eroaminen väheni vuoden takaisesta – Helsingin Malmin seurakunta ja Rovaniemi.

Vihdissä puolestaan kirkosta eronneiden määrä yli kolminkertaistui vuodessa.

Eniten kirkosta eronneita 2013

  1. Jyväskylä     1841   
  2. Salo    965   
  3. Tikkurila    841   
  4. Hämeenlinna-Vanaja    811   
  5. Hyvinkää    783   
  6. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta    776   
  7. Tuira (Oulu)    746  
  8. Vihti    672   
  9. Tampereen Messukylä    655   
  10. Tuusula    653   
  11. Vantaankoski (Vantaa)    651   
  12. Maaria (Turku)    598   
  13. Malmi (Helsinki)    596   
  14. Järvenpää    587  
  15. Seinäjoki    584   
  16. Rovaniemi    584   
  17. Espoon tuomiokirkkoseurakunta    575   
  18. Leppävaara (Espoo)    569   
  19. Espoonlahti (Espoo)    549   
  20. Kuopion Kallavesi        546   

Uskosta tulee kulutustavaraa

Virkavapaalla oleva kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki pohtii kysymystä kirkon jäsenkadosta viimeisessä Kotimaa-lehdessä kuluttajayhteiskunnan ja -identiteetin kautta.

Kun kuluttajasta on tullut kuningas, hän arvioi kirkkoa samanlaisin kriteerein kuin muita kulutuspäätöksiään. Jäsenyydelle pitää löytyä selkeä motivaatio, muuten lähtö on herkässä.

– Mitä etäämpänä kirkosta on, sitä helpommin kirkkoa tulkitsee median välittämien mielikuvien kautta, Salomäki sanoo.

Kirkon äänenä julkisuudessa toimivat usein äänekkäät rivijäsenet, joiden kannat saattavat olla hyvin kaukana kirkon valtavirrasta.

– Jos jätetään tyhjä tila, sen täyttää äänekkäimmin puhuva, Salomäki toteaa Kotimaassa.

Miksi luterilainen kansankirkko menetti viime vuonna Rovaniemen verran väkeä? Keskustele, kommentoi ja kerro oma mielipiteesi alla olevassa kommentointikentässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla