Jouluiset mausteet muun muassa helpottavat ruuansulatusta ja alentavat rasva-arvoja. Osa voi myös kiihdyttää ruokahalua.

Inkivääri

Inkiväärin on arvioitu alentavan veren rasva-arvoja ja kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Edistämällä ruoansulatusnesteiden ja sapen eritystä se parantaa ruokahalua ja ruoansulatusta ja ehkäisee rasvojen imeytymistä suolistossa. Inkiväärissä on runsaasti fenoleja ja antioksidantteja.

Kaneli
Kaneli sisältää suuren määrän fenoleja, folaattia, betaiinia, K-vitamiinia sekä kivennäisaineista kaliumia, kalsiumia, mangaania ja rautaa. Kaneli ei ole terveyttä ajatellen mikään turha mauste, sillä sen on todettu olevan hyväksi muun muassa kolesteroliongelmista kärsiville. Kaneli alentaa verensokeria, samoin rasva-, kokonaiskolesteroli- ja LDL-kolesterolipitoisuuksia. Kaneli voi myös alentaa verenpainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kardemumma
Kardemumma helpottaa ilmavaivoja, avittaa rasva-aineenvaihduntaa ja vähentää turvotusta. Kardemumma myös lisää syljen, sapen ja mahanesteiden eritystä sekä parantaa ruokahalua ja ruoansulatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muskotti
Muskottikukkaa käytetään kiinalaisessa ja intialaisessa lääkinnässä rohdoksi ilmavaivoihin, ylensyönnin aikaansaamaan ähkyyn, mutta myös hengitystievaivoihin ja unettomuuteen. Muskottikukka parantaa ruokahalua ja ruoansulatusta ja mausteneilikan tapaan silla saa ratkaistua pahanhajuisen hengityksen ongelman.

Neilikka
Mausteneilikassa on runsaasti K-vitamiinia ja folaattia sekä kaliumia, kalsiumia, magnesiumia ja mangaania. Mausteneilikka lievittää ruoansulatusvaivoja edistämällä sapen eritystä, poistamalla pahoinvointia sekä lievittämällä ilmavaivoja.

Lähde: Professori, kasvitieteilijä Sinikka Piippo www.huippukuntoon.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla