Tiesitkö tämän, kokkaaja?

Mahtava pakkaus makua ja mahdollisuuksia – saostaa, hyydyttää, kuohkeuttaa ja antaa lempeän täyteläistä makua. Mutta millainen muna käy mihinkin ruoanvalmistukseen ja mitä merkinnät ja nimet tarkoittavat?

Häkissä tai orrella

Kananmunan kuoren leiman ensimmäinen numero paljastaa tuotantotavan: 0 tarkoittaa luomu-, 2 lattia- ja 3 häkkimunia.

Luomu- ja lattiakanaloissa kanat ovat vapaina eli kuopivat, munivat pesiin, nukkuvat orsilla, jopa ulkoilevat. Luomurehulla ruokittujen tipusten munat
tunnistaa Luomu – valvottua tuotantoa -aurinkomerkistä tai Leppäkerttu-merkistä.

Ei luomulla -ruokittujen kanojen munissa on virallisia merkintöjä, kuten lattiakanojen munia ja lattiakanalasta, tai kauppanimiä, kuten vapaan kanan munia ja onnellisen kanan munia. Perinteiset häkkikanalat muuttuvat lähivuosina virikehäkeiksi. Niissä on pesä, orsi ja pehkua.
Kauppanimiä ovat muun muassa orsikanalan munia tai virkku.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: "Keltuaisen väri johtuu porkkanoista" ja 5 muuta yllättävää tietoa luomumunista

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paranneltuja munia

Ekstra-tuoreet ovat myynnissä 7 päivää pakkauksesta, 9 päivää muninnasta.

Leivonta- ja ruoanlaitto­munien rasvakoostumusta on kohennettu erikoisrehulla. Se lisää vaahtoutuvuutta ja sen pysyvyyttä sekä parantaa kel­tuaisen väriä. Omega- ja Camelina-munissa on runsaasti terveellisiä omega-3-rasvahappoja ja E-vitamiinia. Omega-kanojen rehuseoksessa on pellavaöljyä tai -rouhetta, Camelina-kanojen kitupellavaöljyä.

Suosittelemme: Makua munaan – esimerkiksi kanelia

Muna ja kolesteroli

Ruoan kova rasva kohottaa veren kolesteroli­arvoja enemmän kuin keltuaisen sisältämä kolesteroli. Terveelle ihmiselle kananmunat sopivat osaksi monipuolista ruokavaliota. Niiden, joilla on kohonnut kolesteroli, valtimotauti tai diabetes, on syytä edelleen syödä vain 3–4 keltuaista viikossa sydäntautiriskin vuoksi.

Kolesterolia saadaan ruoastakin, mutta elimistö valmistaa suurimman osan itse. Kun haluaa alentaa kolesteroliarvojaan, on lisättävä pehmeiden ja vähennettävä kovien rasvojen ja kolesterolipitoisten ruoka-aineiden käyttöä.

Koska kananmunassa on runsaasti proteiineja, se pitää pitkään kylläisenä, mistä on etua laihduttajille ja painonhallintaan. Vaikutus verenrasvoihin näyttäisi olevan neutraali, jos laihdutus onnistuu.

Lisätietoja: www.ruokatieto.fi/kananmuna

Katso reseptit pääsiäispöytään tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla