
Berliinistä lähtevä retrojuna Hungaria yhdistää neljä Euroopan pääkaupunkia. Tuhannen kilometrin junamatka on kuin interrail pikakelauksella.
Tiistaiaamuna kello kuusi Mitten sateisilla kaduilla on hiljaista. Ulkona on viileää, vaikka eletään vielä loppukesää. Periberliiniläiseen tapaan taksikuski on lämmittänyt kulahtaneen Mersunsa kasvihuonelukemiin.
Berliinin uusi päärautatieasema Hauptbahnhof vaikuttaa tyhjyydessään elokuvan kulissilta. Hungaria-juna lähtee Berliinistä päivittäin varhain aamulla, kuten se on tehnyt jo yli neljäkymmentä vuotta.
Kylmän sodan aikoina lännen ja idän yhdistäneessä junassa riitti eksotiikkaa – sen tiedettiin olevan myös vakoojien suosiossa. Vaunuja kulki aina Ruotsista entiseen Jugoslaviaan.
Ajan patinoima juna viehättää edelleen. Laiturilla odottaa enimmäkseen opiskelijoita ja eläkeläisiä. Joukossa on vain muutama lapsen kanssa matkustava äiti ja keski-ikäinen salkkumies.
Olemme kuvaajan kanssa intoa täynnä. Pitkästä aikaa olemme liikkeellä junalla ja klassisimman matkafilosofian mukaisesti: tärkeintä on matka, ei päämäärä.
Olemme sopineet pysähtyvämme joko Bratislavassa tai Prahassa. Matkalla päätämme, kummassa.
/etlehti.fi/s3fs-public/main_media/43889143.jpg?itok=4O7deRgG)
Läpi harmaan maiseman
Juna saapuu laiturille pikemminkin raskaan harmaana puuskuttaen kuin virtaviivaisen kepeästi, mutta täsmälleen ajallaan: junavuoro EC 171 Berliini–Praha–Bratislava–Budapest.
Kiireisimpien saatua itsensä ja laukkunsa kyytiin pääsemme omille paikoillemme. Kuuden hengen osastomme muut matkustajat, kolme opiskelijatyttöä, ovat jo ehtineet toiveikkaasti levittäytyä kaikille penkeille. Eväätkin on otettu esille.
Turvaudumme vanhaan kikkaan. Autamme tyttöjen tavarat hattuhyllylle ja otamme varaamamme paikat käyttöön.
Ensimmäisen tunnin juna kulkee läpi Berliinin esikaupunkien ja teollisuusalueiden, kunnes maiseman valtaavat pellot. Siirrymme aamuteelle. Klassisesti pukeutunut harmaantunut herra hoitaa kulunutta ravintolavaunua arvokkaan ystävällisesti.
Ensimmäinen iso kaupunki reitin varrella on Dresden, joka joutui helmikuussa 1945 maailmansodan ankarimpien pommitusten kohteeksi. Se olisi tutustumisen arvoinen paikka, mutta lyhyt jaloittelu asemalaiturilla saa tällä kertaa riittää.
Kahdenkymmenen minuutin odottelun jälkeen juna nytkähtää liikkeelle laiskasti, aikataulustaan hieman myöhässä.
/etlehti.fi/s3fs-public/main_media/43889154.jpg?itok=Tqqu1X5E)
Borssikeittoa ja kuumaa seuraa
Puoli tuntia Dresdenin jälkeen junan toisella puolella, Elben vastarannalla, kohoavat jyrkät kalliot. Ohitamme vaellusreiteistään tunnetun Bad Schaudenin. Raja Tšekkeihin ylittyy täysin huomaamatta, eikä Schönan pieneen rajakaupunkiin seisahduta.
Tunnin kuluttua pysähdymme arvoituksellisesti nimettyyn Ústí nad Labemiin, böömiläiseen pikkukaupunkiin. Radan varren karut betonilähiöt ja teollisuuden romahtamisen muistomerkit – monet hylätyt tehtaat ja varastot – tarttuvat verkkokalvolle ennen kuin junan tasainen kolina tekee tehtävänsä.
Herätessäni junan molemmin puolin aukeavat pellot – auringonkukat ovat menettäneet kirkkautensa, joillakin pelloilla korjataan jo satoa. Vihdoin on lounasaika.
Hungarian ravintolavaunun gulassikeitto on lämmintä ja unkarilainen punaviini, no, ainakin punaista. Herra Harmaa juttelee seinään nojailevan kokin kanssa. Kokin työhousut ovat pesun tarpeessa. Gulassikeitto maksaa seitsemän euroa ja pieni pullo viiniä viisi euroa, valokuvaajan wieninleike kaksitoista euroa ja leikettä lämpimämpi olut nelisen euroa.
Prahaan on vain puoli tuntia, eikä penkistä nouseminen lounaan jälkeen kiinnosta. Matkasuunnitelma tarkentuu kuin itsestään. Välietappimme on siis neljän tunnin junamatkan päässä odottava Bratislava. Juomme kahvit ja palaamme osastoomme.
Kanssamatkustajamme ovat vaihtuneet. Prahasta kyytiin on noussut neljä lomailevaa opiskelijatyttöä, tällä kertaa ranskalaisia. He haluavat nostaa vaunun lämpötilaa, koska heitä kuulemma palelee.
/etlehti.fi/s3fs-public/main_media/43889147.jpg?itok=_rI9hwFi)
Puolen tunnin kuluttua ilmanvaihto puskee kuumaa ilmaa, mutta tytöt haluavat sittenkin viileää. Koska ikkunaa ei saa avattua, lämmitys sammutetaan. Koppi on kuitenkin kuumentunut jo saunalukemiin, joten toimenpiteestä ei ole pikaista apua.
Tunnin kuluttu herään, kun konduktööri koputtaa varovasti olkapäähäni. Hän tiedustelee monimerkityksellisesti:
– Do I see your tickets?
Näytän tulostetut lippuni ja nukahdan uudelleen. Puolen tunnin päästä herään hiestä märkänä. Tytöille lienee tullut kylmä, sillä lämmitys puhaltaa jälleen täysillä. Lähden ravintolavaunuun viilentämään itseäni ja hermojani oluella ja pálinka-brandyryypyllä.
"Wieninleike maksaa
junassa 12 euroa ja
lämmin olut 4 euroa."
Eurooppalaista tunnelmaa
Ohitamme Brnon. Se on opaskirjani mukaan ”pysähtymisen arvoinen paikka rapistuneen teollisesta ilmeestään huolimatta”. Näen graffiteja ja vilauksen goottilaisesta kirkosta, kunnes maiseman täyttävät laatikkomarketit.
Ravintolavaunussa on ruuhkaa, sillä kyytiin on Prahasta noussut roppakaupalla matkailijoita. Italialaispariskunta desinfioi perusteellisesti käsiään ja juo coca-colaa. Pari juhlineen näköistä brittinuorta hihattomissa teepaidoissaan laskee rahojaan, ihmettelee hintoja ja ostaa lopulta yhden suklaapatukan.
Kaurismäki-elokuvan hahmoa muistuttava tarjoilijamme näyttää yhtäkkiä väsyneeltä kiikuttaessaan asiakkaille liian lämpimiä oluita ja muovisia vesipulloja kertakäyttömukeineen. Loiston ajat ovat tältä junalta takana. Mies tietää sen mutta koettaa pitää kiinni arvokkuudestaan.
Ulkona kuluneen näköinen ukkeli likaisessa t-paidassaan kaivaa kuokalla jotain koirankopin kokoisen mökkinsä pihassa. Mökki sijaitsee parinkymmenen metrin päässä raiteista. Asemakyltissä lukee Břeclav. Olemme yhä Tšekin puolella, tosin aivan Slovakian ja Itävallan rajalla.
Slovakian tai Itävallan puolelle ajaisi minuuteissa, Saksaan, Puolaan ja Unkariin muutamassa tunnissa. Tällaista on Keski-Euroopassa.
Tarjoilija vilkaisee sivusilmällä, kun teen muistiinpanoja.
Päätän udella hänen mietteitään. Mies kertoo olleensa töissä Unkarin rautateillä 42 vuotta.
– Liian monta, hän lisää. – Paljon on muuttunut tuona aikana. Euroopan kartta on mennyt uusiksi. Yksi uusi pääkaupunkikin on ilmaantunut reitille, Bratislava. Olen työskennellyt kaikilla reiteillä vuosien varrella. Budapest–Istanbul ja Budapest–Pariisi olivat hienoimpia, mies muistelee ja poistuu tiskin taakse.
Palaamme hyttiimme. Sinne on levittäytynyt kovaääninen ranskalaisseurue. Onneksi lähestymme jo Bratislavaa. On aika jättää tilapäiset jäähyväiset junalle.
/etlehti.fi/s3fs-public/main_media/43889162.jpg?itok=H6UikRhg)
Aavistus itämaista
Seuraavana iltana jatkamme matkaa Budapestiin. Juna on täysi ja päädymme istumaan kahden unkarilaisen eläkeläispariskunnan väliin. Noin minuutti lähdön jälkeen toinen pariskunta nukkuu suu auki ja toinen alkaa täyttää sanaristikkoa puhumatta sanaakaan – sukulaiskansaamme.
Bratislavan jälkeen suuret pellot aukeavat radan molemmin puolin. Jätettyämme taaksemme Štúrovon, reitin laitimmaisen slovakkikaupungin, ikkunaan ilmestyy Esztergomin jättimäinen katolinen kirkkobasilika keskellä-ei-mitään.
Esztergom on kuitenkin ollut myöhäiskeskiajalla lähes 400 vuoden ajan maan pääkaupunki. Katedraali kohoaa sadan metrin korkeuteen.
Asutus alkaa tihentyä, Budapest on tunnin päässä. Kolistelemme verkkaisesti ohi pikkukylien. Rinteessä nousee pieniä viinitarhoja.
Olemme matkanneet tuhat kilometriä Berliinistä eteläkaakkoon. Kun matkan on taittanut junassa kasvillisuuden ja talomallien vaihtuessa 80 kilometrin keskivauhdilla, otan vastaan eksotiikkana määränpääaseman tarjoaman aavistuksen itämaisesta kuhinasta.
Paprikaa, tokajia, ankanmaksaa ja salamia. Tonavan sillat, rantabulevardit, kauppahallin mummot, historialliset kahvilat, trendikkäät rauniobaarit ja kolisevat ratikat.
Se on Budapest.
4 nopeaa vinkkiä
- Berliiniin, junan lähtöpisteeseen, on Helsingistä useita lentoja päivittäin, samoin paluulentoja päätepisteestä, Budapestistä. Helsinki–Berliini alkaen 140 €, Budapest–Helsinki alkaen 170 €.
- Varaa ja osta lippu Hungaria-junaan Saksan rautateiden nettipalvelusta.
- Hungaria-junalippu Berliini–Budapest paikkavarauksineen maksaa alimmillaan noin 60 €. Paikkavaraus ei ole pakollinen. Junassa on yleensä tilaa.
- Saksasta poistuttua voi pysähtyä matkalla niin monta kertaa kuin haluaa, kunhan jatkaa myöhemmin Hungaria-junalla.