Lomareissulla on mukavampi liikkua kuin vain pötköttää paikoillaan. Näin tuumaa ainakin moni naismatkailija.

– Herään lomalla aikaisin ja nautin kun saan lähteä juoksulenkille lämpimään aamuun ja samalla näkee ihan uusia paikkoja ja maisemia. Meren läheisyydessä juostessa sielu lepää.

Näin tiivisti ajatuksensa hyvästä lomasta yksi Finnmatkojen liikuntakyselyyn vastanneista 459 henkilöstä.

Kyselyn mukaan jopa neljä viidestä lomamatkailijasta haluaa liikkua lomallaan – ainakin, jos hän on nainen. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia oli naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Suurin osa oli sitä mieltä, että lomalla on hyvää aikaa pitää huolta itsestä ja että matkalta olisi mukava löytää uusi harrastus vaikka kotiinkin tuomisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimpia liikunnan muotoja lomalla ovat pyöräily, vaellus, jooga, kehonhuolto, lenkkeily, ohjattu jumppa ja snorklailu. Ykkösenä on uinti.

Viikko on liian pitkä stoppi

Liikkumaton lomaviikko tekee liian pitkän stopin terveyttä ylläpitävään liikuntaan. Esimerkiksi UKK-instituutin terveysliikunnan suositus alle 65-vuotiaille on yhteensä 1,5 tuntia reipasta liikuntaa viikossa, vähintään 10 minuutin jaksoissa, ja lisäksi pari lihaskuntoharjoittelua viikon aikana.

Reippaasti liikkuessa, esimerkiksi kävellessä, hengästyy lievästi, mutta pystyy puhumaan kokonaisia lauseita.

Kävely sopii kaikille, ja erityisen tehokasta arkiliikuntaa on portaiden nouseminen, UKK-insituutin ohjeissa muistutetaan.

65-vuotiaiden ja sitä vanhempien kannattaa reippailun lisäksi harjoittaa  viikottain tasapainoa ja notkeutta.

Tasapaino ja ketteryys lisäävät liikkumisvarmuutta ja ehkäisevät kaatumisia. Tasapainoharjoittelu on erityisen tärkeää yli 80-vuotiaille sekä niille, joiden liikkumiskyky on heikentynyt tai jotka ovat kaatuilleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla