Seniori, oletko lähdössä lomalle? Tiesitkö näistä oikeuksista? Liikenneyhtiöillä on velvollisuus auttaa erityisryhmiä maksutta.

Matkustaminen on mukavaa, mutta kaikille se ei ole aivan ongelmatonta.

Erilaiset vammat tai vaivat voivat haitata matkantekoa ja liikkumista lentoasemilla tai satamissa. EY-asetukset määräävät liikenneyhtiöitä sekä satamia ja lentoasemia tarjoamaan ilmaista avunantopalvelua sitä tarvitseville. Asetus koskee lento-, juna-, laiva- ja linja-autoliikennettä.

Maksuton avunantopalvelu on tarkoitettu matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut fyysisen vamman tai kehitysvamman takia tai joilla on näkö- tai kuulovamma.

Lisäksi apuun ovat oikeutettuja henkilöt, jotka ovat tilapäisesti liikuntarajoitteisia tai jostain muusta syystä tarvitsevat erityisapua. Myös iäkkäät ihmiset ovat avunantopalvelun piirissä.

Miten apua sitten saa?  Listasimme neljä tapaa matkustaa eri liikennevälineillä. Katso oikeutesi.

Lue myös: Uusi palvelu vertailee kotimaan matkalippujen hintoja

1. Lentomatkustaja

  • Ilmoita avun tarpeesta lentoyhtiölle tai matkatoimistolle ajoissa. Mieluusti jo varauksen yhteydessä mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkaa.
  • Avunantopalvelua on saatavissa lentoterminaalin lisäksi sen ulkopuolella, kuten pysäköintialueilla ja julkisen liikenteen pysäkeillä.
  • Saavu lentoasemalle ajoissa. Lentoaseman kutsupisteeseen on ilmoittauduttava vähintään kaksi tuntia ennen lähtöaikaa, ellei toisin ole sovittu. 
  • Lentoyhtiöt eivät avusta matkustajia lennon aikana ruokailussa tai lääkkeiden ottamisessa. Jos tarvitset tällaista apua, saattaa lentoyhtiö vaatia, että sinulla on mukanasi saattaja.
  • Jos matkustat avustavan koiran kanssa, on siitä mainittava jo varausta tehtäessä. Eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä avustavien koirien suhteen. 

2. Junamatkustaja

  • Rautatieyrityksen on tarjottava sinulle apua noustessasi junaan, matkan aikana sekä poistuessasi junasta.
  • Ilmoita avuntarpeesta rautatieyritykselle, asemapäällikölle, lipunmyyjälle tai matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen junan lähtöä.
  • Ilmoittaudu avustajalle yrityksen ilmoittamaan määräaikaan mennessä. Määräaika ei saa olla pidempi kuin yksi tunti ennen junan lähtöaikaa tai matkustajien ilmoittautumisaikaa. Jos aikaa ole sovittu ennakkoon, sinun tulee ilmoittautua avustuspisteessä viimeistään 30 minuuttia ennen junan lähtöä. 
  • Voit ilmoittautua avustajalle erityisessä avustuspisteessä. Avustuspiste on merkitty pyörätuolimerkillä.

3. Laivamatkustaja

  • Ilmoita avuntarpeesta mieluiten jo varauksen yhteydessä, kuitenkin viimeistään 48 tuntia ennen lähtöaikaa.
  • Saavu satamaan ajoissa. Jos toisin ei ole sovittu, satamaan on saavuttava viimeistään 60 minuuttia ennen lähtöaikaa.
  • Ilmoittaudu sataman kutsupisteessä. Se voi sijaita satamaterminaalin sisä- tai ulkopuolella, ja se on merkitty opastein.
  • Sinulle on tarjottava apua satamassa, alukseen nousemisen ja poistumisen yhteydessä sekä aluksella esimerkiksi WC-tiloihin siirtymisessä.
    Jos haluat, voi mukanasi oleva saattaja auttaa sinua satamassa sekä alukseen nousussa ja poistumisessa.
  • Sinulla on oikeus ottaa avustajakoira maksutta mukaan.

4. Linja-automatkustaja

  • Apua saa Suomessa 13 linja-autoasemalla.
  • Avustusta tarjoavilla linja-autoasemilla huolehditaan siitä, että pääset lähtöselvitystiskille, odotustiloihin ja lähtölaiturille. 
  • Lisäksi saat apua ajoneuvoon nousemisessa ja poistumisessa siten, että käytössä on hissi, pyörätuoli tai muita tarvittavia apuvälineitä. 
  • Avustajakoiran saa ottaa maksutta mukaan. 
  • Jos tarvitset apua, ilmoita siitä bussifirmalle tai matkatoimistolle ajoissa, mieluusti jo varauksen yhteydessä, mutta viimeistään 36 tuntia ennen lähtöaikaa.
  • Saavu asemalle viimeistään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa.
  • Voit saada apua niillä bussilinjoilla, joiden reitti on yli 250 kilometriä.