Tarjous ilmaisesta näytepakkauksesta saattaa olla tilausansa, josta seuraa pino aiheettomia laskuja. Jos tulit huijatuksi, älä häpeile vaan pidä kiinni oikeuksistasi  ja rahoistasi.

Useimpien sähköpostiin tupsahtelee vähän väliä viestejä, joissa luvataan ilmaisia tai huippuhalpoja tutustumispaketteja milloin mistäkin tuotteesta tai palvelusta. Samanlaisiin tarjouksiin voi törmätä myös Facebookissa. Edulliselta tuntunut tilaus voi kuitenkin aiheuttaa ikävän yllätyksen. Tarjous onkin ollut tietoista harhautusta, josta seuraa pino aiheettomia laskuja. Tilausansa on tahallista kuluttajan huijaamista.

Huijauksia tehdään tällä hetkellä yleisesti kaikkialla maailmassa. Erilaiset vilunkiyrittäjät kokeilevat kilvan, miten kuluttajia voisi rahastaa.

– Suomessa tilanne ei ole niin paha kuin esimerkiksi saksan- tai englanninkielisissä maissa. Pieni kielialueemme toimii tässä suojanamme, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Liian suuri häpeä

Kuluttajaviranomaiset saavat maassamme silti vuosittain satoja ilmoituksia tilausansoista. Ne ovatkin selvästi isoin ongelmasara kaikesta verkkokaupasta. Väänänen arvioi, että tietoon tulleet tapaukset ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu, ja valtaosassa huijauksista kuluttaja kärsii tappion omassa lompakossaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– On tullut esiin sellainen asia, että osa kuluttajista häpeää tilausansaan lankeamistaan niin paljon, ettei kehtaa puolustaa oikeuksiaan.

Huijaussopimuksia kaupataan myös puhelimitse. 

"Osa häpeää lankeamistaan niin paljon, ettei kehtaa puolustaa oikeuksiaan."

– Puhelinmyynti on ongelma erityisesti Iäkkäiden henkilöiden kohdalla. Näissä tapauksissa yleensä joku omaisista ottaa meihin yhteyttä, kertoo Katri Väänänen.

Älä haksahda luontaistuotteisiin

Huijarit hyödyntävät tehokkaasti tietoa siitä, miten kuluttajat käyttäytyvät. Huijaustarjoukset on laadittu niin, että mahdollisimman moni niihin lankeaisi. Väänänen muistuttaa, että tilausansaan voivat haksahtaa kaikenikäiset ja -tyyppiset kuluttajat.

Hänellä on hyvä ohje, jolla huijauksen voi tunnistaa.

Lue myös: Varo vilunkia sähkön myynnissä

– Jos tarjous tuntuu yllättävän tai jopa uskomattoman edulliselta, on hyvin mahdollista, että sen takana on huijaus.

Väänänen arvioi, että ainakin osaa huijausyrityksistä pyörittävät samat ihmiset. Kun viranomaiset tai velkojat saavat yhden yrityksen toiminnan lopetettua, huijarit käynnistävät toiminnan uuden yrityksen nimissä.

Erityisen paljon huijauksia liittyy laihdutus- ja luontaistuotevalmisteiden kauppaan, kosmetiikkaan ja deittipalveluihin.

– Ennen näytteen tilaamista kannattaa aina lukea tilausehdot huolellisesti läpi.

Saitko laskun tuotteesta jota et ole tilannut? Tee näin

1. Valita laskusta

Tee kirjallinen valitus laskun lähettäneelle yritykselle. Valituksessa on hyvä kertoa minkä takia lasku on mielestäsi aiheeton. Jos yritys on kanssasi eri mieltä, pyydä kopio sopimuksesta tai tilauksesta. Jos sellaista ei ole, ei laskua tarvitse maksaa. Puhelintilauksesta on saatava aina kirjallinen vahvistus.

2. Peruuta tulevat lähetykset

Samalla voit ilmoittaa, ettet halua yritykseltä enää uusia lähetyksiä.

3. Käytä palautusoikeuttasi

Netti- ja puhelinmyynnissä asiakkaalla on 14 päivän palautusoikeus, kunhan tuote on alkuperäiskunnossa.

4. Ota yhteyttä pankkiin

Jos yritys kaikesta huolimatta veloittaa maksukorttiasi, ota yhteys pankkiin. Perustele pankille miksi veloitus on mielestäsi aiheeton. Pankki osaa kertoa, miten voit saada veloitetun summan takaisin. He osaavat myös varmistaa, ettei yritys enää voi veloittaa korttiasi.

5. Keskeytä perintä

Jos yritys on laittanut laskusi perintätoimiston hoidettavaksi, ota yhteys perintätoimistoon. Perustele heille, miksi lasku on aiheeton. Perintätoimiston pitäisi varmistaa, että laskun oikeellisuus ja keskeyttää perintä siksi aikaa.

6. Kuluttajaneuvonta auttaa

Jos perintätoimisto tai yritys edelleen karhuavat rahoja, ota yhteys kuluttajaneuvontaan. Kun kuluttajariitalautakunta ottaa asian käsiteltäväkseen, pitäisi yrityksen ja perintätoimiston keskeyttää perintä. Varmista yritykseltä, että se myös näin toimii. Kuluttajaviranomaiset avustavat harhaanjohdettuja kuluttajia tarvittaessa myös oikeudessa. Tänä vuonna tapauksia on ollut jo kymmeniä. Kaikki ovat päättyneet asiakkaan voittoon.

6. Ota tiedot talteen

Pidä kaikki saamasi kirjeet ja sähköpostiviestit tallessa. Ota kopio omista kirjeistäsi. Jos hoidat asiaa puhelimitse, ota muistiin henkilöiden nimet ja puheluajankohta. Näiden tietojen avulla voit osoittaa, että olet oikeasti valituksen tehnyt.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto auttaa tilausansaan joutuneita. Lisätietoja viraston verkkosivuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla