Kauniin värin ja sulavien linjojen alla Mazda2 on kelpo pikkuauto, jossa on paljon hyvää ja hiukan parannettavaakin. Kokenut autoharrastaja ja tekniikan toimittaja testaa et:läisille sopivia menopelejä.

Heti alkuun tunnustus: olen ihastunut Mazdan Soul Red -väriin. Se hivelee sielua kuin kaunis kappale tai vastaleikatun ruohon tuoksu alkukesästä. Jutun vesisateiset kuvat eivät tee värille oikeutta, mutta eivät myöskään pysty sen kauneutta peittämään.

Toinen tunnustus: Mazdan uusi muotokieli, Kodo, on myös mieleeni. Markkinointiväen mukaan Kodo heijastaa luonnossa esiintyvä voimaa ja kauneutta. En tiedä siitä, mutta uudet Mazdat ovat miellyttävän sporttisen näköisiä, niin myös koeajossa ollut Mazda2.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Moni kakku

Viikon testin aikana Kakkosesta ei juurikaan ärsyttäviä asioita löytynyt. Ensivaikutelma oli hyvä, eikä mielipidettä tarvinnut koeajon aikana vaihtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pieniä kauneusvirheitäkin on. Nekin liittyvät osin auton koko- ja hintaluokkaan. Tämän kokoiseen autoon ei esimerkiksi millään mahdu reiluja jalkatiloja takapenkkiläisille. Edessä taas on tilaa hyvin pitkällekin kuskille.

Vertailun vuoksi: Skoda Superbissa matkustaa isojalkainenkin.

Takapenkille mahtuu hyvin kaksi keskimittaista aikuista.
Takapenkille mahtuu hyvin kaksi keskimittaista aikuista.

Koeajoautossa oli pirteän punaiset penkit. Niistäkin on pakko tykätä. Jos punainen ei jostain syystä miellytä, saa sisustan myös mustana. Etupenkit ovat tavallista voimakkaammin muotoillut. Niissä on siis hiukan reilummat sivutoppaukset. Mallia on haettu urheiluautoista: sivutuet auttavat pysymään tukevasti penkissä, kun mutkaan ajaa vauhdikkaammin. 

Autoon on kohtuullisen helppo mennä ja tulla, mutta vieläkin parempia pikkuautoja on.

Autosta näkyy hyviin ulos. Sivupeilitkin on muotoiltu käytettävyyden ehdoilla, ei ulkonäön, kuten turhan monissa nykyautoissa. Lyhyemmällä kuskille A-pilarit voivat aiheuttaa pientä katvetta (A-pilari on se korin osa, joka nousee konepellin takaosasta tuulilasin sivua pitkin katon yläreunaan). Pitempää kuskia asia ei niin häiritse.

Selkosuomea

Mittaristo on moderni. Keskellä on iso nopeusmittari, ja sen sivulle on ripoteltu muita mittareita. Nopeusmittari on kätevä, muut mittarit eivät niinkään. Ratti on täynnä erilaisia vipstaakeja. Ne toimivat – ainakin pienen totuttelun jälkeen – oikein hyvin.

Isoa nopeusmittaria on kätevä vilkuilla ajon aikana. Digitaalinen kierroslukumittari ei ole yhtä selkeä.
Isoa nopeusmittaria on kätevä vilkuilla ajon aikana. Digitaalinen kierroslukumittari ei ole yhtä selkeä.

Kojelaudan keskellä on kosketusnäyttö, jonka avulla voi käyttää esimerkiksi radiota ja navigaattoria. Niiden käyttö onnistuu myös vaihdekepin vieressä olevalla monitoimipainikkeella. Pylpyrän käyttö on ajon aikana ehkä helpompaa kuin näytön tökkiminen.

Ilmastointia ja lämmityslaitetta varten on omat nappulansa kojelaudassa. Se on hyvä. Niitä voi käyttää vaikka rukkaset kädessä talvipakkasilla. 

Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lämmityslaitteistossa on perinteiset pyöreät säätimet.
Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lämmityslaitteistossa on perinteiset pyöreät säätimet.

Mazdan erikoisuus on ääniohjaus. Ratissa on nappula, jota painamalla ääniohjaus aktivoituu. Sen jälkeen tomera komennus saa auton soittamaan Radio Suomipoppia. Tai pitäisi saada. Viikon aikana auto ei kertaakaan ymmärtänyt komentojani oikein.

Kanssamatkustajat toisaalta viihtyivät, kun yritin kerta toisensa jälkeen sanoa "osoitekirja" mahdollisimman selkeästi.

Piilopirteä

Koeajoautossa oli kuusiportainen automaattivaihteisto. Virallisten kiihtyvyystietojen mukaan se tekee autosta merkittävästi käsivalintaista autoa verkkaisemman. Sitä ei kannata pelästyä: moottori ja vaihteisto toimivat oikein hyvin yhteen. Moottorissa riittää puhtia hyvin, vaikkei auto mikään sportti olekaan. Ohituksetkin onnistuvat, kun niihin varautuu huolellisesti.

Tavaratila on pikkuautokokoa. Kontin pohjan ja luukun väliin jää melkoinen nostokorkeus.
Tavaratila on pikkuautokokoa. Kontin pohjan ja luukun väliin jää melkoinen nostokorkeus.

Ohjaus on riittävän tarkka, ja jousitus onnistunut kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä. Sen ansiosta auto ei kallistele pahasti mutkissa, mutta ylittää montut ja muut tien epätasaisuudet ilman isompia tärähdyksiä. Pitää muistaa, että auton jousitus on kuin patja: toinen tykkää upottavan pehmeästä, toinen askeettisen kovasta.

Mazda2 on kelpo pikkuauto, joka täyttää arkipäivän vaatimukset enemmän kuin hyvin. Jos autolla ei jatkuvasti kuskaa paljon tavaraa tai liikkuminen tapahtuu yleensä kahden hengen voimin, on Kakkonen kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

Mazda2 näyttää hyvältä takavinkkelistäkin. Sivupeilit ansaitsevat kiitoksen.
Mazda2 näyttää hyvältä takavinkkelistäkin. Sivupeilit ansaitsevat kiitoksen.

 

Haluatko tietää lisää? Kuuntele koeajoraportti täältä.

Tieto

Mazda2 1.5 Skyactiv-G Premium Plus 6AT

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4060, leveys 1695, korkeus 1495, akseliväli 2570, raideleveys edessä 1495, takana 1485, maavara 143, kääntöympyrä 9,8 m.
Painot (kg): omamassa 1056, kantavuus 479, perävaunu jarruin 1100, jarruitta 530.
Tavaratila (l): 280, laajennettuna 950.
Moottori: iskutilavuus 1496cm³, teho 66W (90hv)/6000r/min, vääntö 148Nm/4000r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,0 sekuntia, huippunopeus 177 km/h.
Kulutus: 4,8 l/100 km, bensa.
Hiilidioksidipäästöt: 112 g/km.
Hinta: 20 678 euroa (lisävarustein 21 223 e).

Tilat

Kuskilla on hyvät oltavat, takapenkillä on ahtaampaa. Sinne mahtuu kaksi keskikokoista aikuista kohtuullisesti. Pitkäkinttuisia voi ahdistaa, samoin, jos taakse ujutetetaan kolmas matkustaja. 

Tavaratila on pikkuautoon passeli, ja sitä voi laajentaa takapenkkien selkänojat kippaamalla.

Turvallisuus

Mazda2:ssa on ajanvakautusjärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut. Ikkunaturvatyynyt suojaavat myös takapenkkiläisiä. Virallisesta törmäystestistä Mazda2 sai neljä tähteä viidestä. 

Koeajoautossa oli automaattivaihteisto. Se helpottaa ajamista etenkin taajamissa ja antaa kuskille enemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä.

Talous

Halvimmillaan Mazda2 maksaa hiukan yli 15 000 euroa. Koeajoauton kattava varustelu, automaattivaihteisto ja tehokkaampi moottori nostivat hinnan yli 20 000 euron. Käsivalintaisella vaihteistolla hinta jää 2000 euroa edullisemmaksi. 

Polttoainetta kului koeajossa vajaat 7 litraa sadalla kilometrillä, kun ilmoitettu kulutus on vain 4,8 litraa.

Tekniikka

Monissa pikkuautoissa käytetetään nykyään turbomoottoreita, Mazdassa ei. Sen takia moottori vaatii kiihdytyksissä isompia kierroksia. Lisäksi automaattivaihteisteisto syö osan suorituskyvystä.

Monia Mazda2:n toimintoja ohjataan ison värinäytön ja keskikonsolissa olevan pyöritettävän säätimen avulla. Ratkaisu on tuttu kertaluokkaa isommista ja arvokkaammista autoista.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla