Taulutietokoneen ja kauppakassin yhdistäviä ostoskärryjä on jo neljässä marketissa pääkaupunkiseudulla. Joulun alla lanseerattava uusi versio tekee kauppareissusta mediaelämyksen.

Helsingin Käpylässä toimivassa K-supermarket Mustapekassa on jo jonkin aikaa ollut käytössä ostoskärryjä, joissa on tabletin näköinen kosketusnäyttö.

Mitä ihmeen vimpaimia ne ovat, kauppias Jouni Ekholm?

– Ne ovat mediakärryjä, joissa yhdistyvät perinteinen ostoskärry ja taulutietokone. Uusilla sähköisillä innovaatioilla pyritään palvelemaan kuluttajaa ja saamaan aikaan entistä parempi ostoskokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös: Taksi vie marketin ovelle

Kyseessä on pilottihanke, jonka kehittelytyö jatkuu. Mediakärryjä on Mustapekan lisäksi kolmessa muussa pääkaupunkiseudun K-supermarketissa, Hämeenkylässä, Mankkaalla ja Herttoniemessä.

– Meillä niitä on parisenkymmentä, Ekholm sanoo.

Uusin versio opastaa oikealla hyllylle

Tällä hetkellä laitteet toimivat lähinnä mainosnäyttöinä. Vielä ennen joulua lanseerataan uusi versio.

– Uusi kärry opastaa asiakkaan myymälän pohjapiirroksen perusteella eri tuoteryhmien äärelle ja lopulta kassalle, kertoo kärryistä vastaavan Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman.

Näyttö opastaa tuotteiden äärelle

Näytön avulla asiakas voi esimerkiksi koota tietyn reseptin mukaiset tuotteet matkaansa. Kun näytön tarjoama tieto ja kaupan valikoima kulkevat käsi kädessä, asiakas voi olla varma, että hänen haluamansa tuote todella löytyy hyllystä.

– Kun valitsee esimerkiksi hampurilaisreseptin, laite näyttää kuvan tarvittavista pakkauksista. Näin eksoottisempikin ainesosa löytyy kaupasta. Näyttöä hipaisemalla asiakas voi kuitata tuotteen saaduksi, Heiman kertoo.

Taustaa: Näin säästän ruokalaskussa

Pakkauksen kuvasta asiakas hyötyy myös silloin, kun jokin brändi tuo markkinoille uudennäköisen tuotteen.

Näyttö kasvaa

Uudessa versiossa näytön koko kasvaa nykyisestä seitsemästä kymmeneen tuumaan. Myös sisältö monipuolistuu tarjouksiin ja ostoslistoihin. Akkujen teho paranee.

– Kärryt löytyvät erityisestä lataustelakasta. Kun kärryn irottaa letkasta normaaliin tapaan poletilla tai kolikolla, lataaminen lakkaa ja näyttö herää eloon.

Mediakärryt ovat pienempiä ja kevyempiä kuin tavalliset metalliset kärryt. Ne helpottavat liikkumista myymälöissä ruuhka-aikoina, esimerkiksi juuri joulun alla.

Ikäihmiset kiittävät kärryn keveyttä

– Erityisesti ikäihmiset ovat kiitelleet kärryjen liikuteltavuutta, Heiman sanoo.

Mediakärryt ovat yhteydessä kaupan sisäiseen verkkoon, jonka kautta sisältöä voidaan päivittää koko ajan. Surffailuun niitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu.

– Eräs liki 80-kymppinen rouva tuli ilmoittamaan, että näyttö on rikki, kun sillä ei päässyt nettiin, Heiman naurahtaa.

– Uuden tekniikan mahdollisuudet koskevat kaikenikäisiä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla