Aurinko paistaa ja lenkkipolut kutsuvat. Liikunta alentaa verensokeria, joten miten diabeetikko pärjää pitkäkestoisessa rasituksessa?

− Diabetesta on monenlaista ja siksi hoito on yksilöllistä, kertoo ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka Diabetesliitosta.

Lähtökohta kuitenkin on, että liikunta on kaikille diabetesta sairastaville suositeltavaa − hoitomuodosta ja diabetestyypistä riippumatta.

− Enemmistö sairastaa tableteilla hoidettavaa kakkostyypin diabetesta. Heille valitaan ensisijaisesti lääkkeitä, jotka eivät vie verensokeria liian alas liikunnassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Näin vältät kakkostyypin diabetesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotkin tabletit voivat kuitenkin niin tehdä. Tällöin henkilöä opetetaan vähentämään lääkitystä ja/tai nauttimaan esimerkiksi hedelmän ennen liikuntaa.

− Suomessa on myös noin 50 000 ykköstyypin diabetesta sairastavaa, jotka käyttävät insuliinia, ja noin 70 000 insuliinia käyttävää kakkostyypin diabeetikkoa. Lääkehoidon, insuliinin ja verensokerin lisäksi erityistä huomiota pidempään sairastaneiden ja ikäihmisten kohdalla  täytyy kiinnittää sydämen ja jalkojen tilanteeseen.

Jalkojen terveys on oleellista.

Kysymys kuuluu, ovatko jalat terveet vai onko niissä hermo- tai verenkiertovaurioita, jotka vaikuttavat sekä liikuntalajin valintaan että riskeihin.

− Sopivat jalkineet liikkuessa ovat tosi tärkeät, samoin jalkojen kunnon tarkkailu, Ilanne-Parikka korostaa.

Seuraavassa Ilanne-Parikka vastaa kysymyksiin insuliinihoitoa tarvitsevan näkökulmasta:

Onko maraton riski insuliinihoitoa käyttävälle?

− Kestävyyslajien harrastajat ovat yleensä harjaantuneita liikkujia. He ovat oppineet säätämään sekä hiilihydraattitankkauksen että insuliinivähennykset.  Toisin sanoen, hyvin suunniteltuna pitkällekään lenkille ei ole estettä. Verensokeria jatkuvasti mittaava sensori on pitkäkestoisessa liikunnassa hyödyllinen.

Miten nopeasti verensokeri laskee liikunnan aikana?

− Verensokerin muutos riippuu edeltävän syömisen ja insuliinin määrästä ja ajoituksesta sekä liikunnan intensiteetistä ja laadusta. Ratkaisevaa on myös henkilön kunto ja harjaantuneisuus lajiin sekä se, miten tankataan liikunnan aikana. Verensokeri voi laskea liikunnan aikana, heti sen jälkeen tai myöhemmin eli usein seuraavana yönä.

− Sen sijaan intervalliliikunnassa ja adrenaliinia lisäävissä peleissä ja kilpailuissa verensokeri voi nousta liikunnan aikana ja heti sen jälkeen, mutta laskea liian alas tunteja liikunnan jälkeen.

Miten diabeetikon pitäisi tehdä ennen suoritusta, sen aikana ja sen jälkeen?

− Suunnitellussa liikunnassa voidaan vähentää liikunnan aikana vaikuttavaa insuliiniannosta. Verensokerin mittaus ja tankkaus tehdään tarpeen mukaan. Jos suoritusta ei ole etukäteen suunniteltu, mitataan ja tankataan hiilihydraatteja ennen liikuntaa. Esimerkiksi banaani (= 20 g hiilihydraattia) on erinomainen tankkaus ennen liikuntaa.

Blogi Tietyssä iässä: diabetes, mikä helpotus

− Suorituksen aikana, riippuen sen intensiteetistä ja kestosta ja onko insuliinia vähennetty, tankataan (kivennäis)vettä ja hiilihydraatteja 20−50 grammaa tunnissa. Esimerkiksi laimentamalla kivennäisvettä yhden suhde yhteen tuoremehulla saadaan juoma, jossa on viisi grammaa sokeria desilitrassa. Puolesta litrasta saa siten 25 grammaa hiilihydraattia.

Suorituksen jälkeen seurataan verensokeria

− Suorituksen jälkeen seurataan verensokeria tarpeen mukaan hieman tavanomaista enemmän, ja tarvittaessa tehdään palauttava tankkaus. Samoin tarvittaessa seuraavaa yötä vasten pistettävää perusinsuliinia vähennetään esimerkiksi 20 prosenttia.

Mitä pitää ottaa huomioon, jos aloittaa uuden lajin?

− Kannattaa seurata verensokeria tavallista tarkemmin ja pitää harjoittelu-, verensokeri- ja tankkauspäiväkirjaa, johon merkitään myös insuliiniannokset. Näin voi itse opetella, miten kannattaa toimia.

Onko lajeja, joita tulisi välttää?

− Ei yleensä, mutta diabeteksen lisäsairaudet voivat vaikuttaa asiaan. Jos on sairastanut pidempään tai on jo ikää, kannattaa käydä kuntotestissä tai rasituskokeessa. Niiden perusteella voidaan turvallisesti määrittää sopiva liikuntamuoto ja tehdä liikuntasuunnitelma.

Taustaa: Diabeetikko voi herkutella

Sopiiko esimerkiksi avantouinti diabeetikolle?

− Pääsääntöisesti sopii, ellei jalkojen verenkierrossa tai tunnossa ole todettu merkittävää heikentymistä. Paljain jaloin ei saa mennä, vaan pitää olla jalkineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla