Diabetesta sairastaa nyt puoli miljoonaa suomalaista, mutta määrä kasvaa koko ajan. Puolet tyypin 2 diabetespotilaista ei edes tiedä, että he sairastavat tautia.

Hoitamattomana kakkostyypin diabetes on vakava tauti ja se heikentää elämänlaatua sekä lisää samankaltaisten liitäntäsairauksien riskiä. Näitä ovat esimerkiksi aivo- ja sydäninfarktit, munuaisten toiminnan lamaantuminen ja näön menetykset.

− Tyypin 2 diabetes ei välttämättä tunnu miltään, ja oireet voivat lisääntyä huomaamatta. Esimerkiksi lisääntynyt epämääräinen väsymys, särky ja näön heikkeneminen ovat merkkejä, jolloin kannattaa selvittää onko kyse diabeteksesta, etenkin jos diabetesta esiintyy suvussa, työterveyslääkäri Päivi Metsäniemi kertoo Terveystalon tiedotteessa.

Diabeteksen Käypä Hoito -suositus ei toteudu Suomessa, moittii Terveystalo. Potilaan näkökulmasta diabeteksen hoito on usein hajallaan ja potilas jää hoitonsa kanssa helposti ilman tukea, Metsäniemi sanoo.

Terveystalo arvioi, että diabetes on Suomen rivakammin yleistyvä sairaus.

Se ennustaa, että sairastavien määrä kaksinkertaistuu ja joka viides suomalainen sairastaa diabetesta kymmenen vuoden päästä. Se tarkoittaa peräti miljoonaa diabetespotilasta Suomessa vuonna 2025. Tähän kuuluvat niin tyypin 1 kuin 2 diabetesta sairastavat. Nyt heitä ja diagnosoimattomia tyypin 2 diabetekseen sairastuneita on Suomessa noin 500 000.

ET-lehti suosittelee
Lue myös: Vältä kakkostyypin diabetes – 3 yksinkertaista vinkkiä

Jättimäiset kulut

Taudista syntyy yhteiskunnalle suuri lasku. Terveystalon mukaan diabeteksen hoito leikkaa jo noin 15 prosenttia Suomen terveydenhuollon kokonaismenoista.

Diabeteksen hoito ilman lisäsairauksia maksaa vuodessa noin 1 300 euroa henkilöltä. Lisäsairaudet kasvattavat kulut moninkertaisiksi, peräti 5700 euron vuosilaskuun, yhtiö kertoo laskelmissaan.

Lisäksi diabetespotilaat tuovat työnantajalleen paljon maksettavaa: Huonossa hoitotasapainossa olevalla diabetesta sairastavalla työntekijällä voi vuosittain olla jopa kymmenen sairauslomapäivää enemmän kuin hyvässä hoitotasapainossa olevalla.

Suuri osa diabeteksen aiheuttamista kuluista olisi kuitenkin vältettävissä, jos riskiryhmään kuuluvat pystyttäisiin tunnistamaan hyvissä ajoin ja sairastuneet diagnosoimaan varhain, uskoo Terveystalo.

Maailman diabetespäivää vietetään perjantaina 14.11. Silloin usealla paikkakunnalla järjestetään yleisötapahtumia, joissa on tarjolla tietoa diabeteksen hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Tapahtumissa on mahdollisuus maksuttomaan verensokerimittaukseen ja muun muassa keskusteluun asiantuntijoiden kanssa.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju