Auttaako lihaskipuun sama troppi kuin pääkipuun? Onko särkylääkkeistä haittaa herkkävatsaiselle? Keräsimme kipulääkkeiden tärkeimmät yleisohjeet.

Asetyyli­salisyyli­happo

  • Aspirin
  • Disperin
  • ASA-Ratiopharm

Mihin? Tulehduskipuihin, flunssaan, särkyyn, kuumeeseen, kuukautis- ja nivel­kipuihin sekä jännityspäänsärkyyn.

Huomioitavaa: Saattaa ärsyttää ruuansulatuskanavaa.

Ibuprofeeni

  • Burana
  • Ibusal
  • Ibumax
  • Ibutabs
  • Ibumetin
  • Ibuxin
  • Ibuprofen-Ratiopharm

Mihin? Erityisen hyvin flunssan oireisiin, mutta myös tulehdus- ja nivel­kipuihin ja jännityspäänsärkyyn.

Ketoprofeeni

  • Keto
  • Ketomex
  • Ketorin

Mihin? Flunssan oireisiin sekä tulehduskipuihin, kuukautis- ja nivelkipuihin, särkyyn ja jännityspäänsärkyyn.

Parasetamoli

  • Panadol
  • Pamol
  • Paracetamol
  • Paraceon
  • Paramax
  • Para-Tabs

Mihin? Erinomainen päänsärkyyn, johon ei liity niska–hartia-alueen lihasten jännitystä.

Huomioitavaa: Vatsaystävällinen. Kaikkiin kipuhin, joihin ei liity tulehdusta. 

Geelimäiset kipulääkkeet iholle

  • Mobilat
  • Voltaren
  • Orudis
  • Piroxin
  • Eeze
  • Zon
  • Ketorin

Mihin? Paikallisiin lihas- ja nivelkipuihin.  Saattavat ärsyttää herkkää ihoa.

Huomioitavaa: Jatkuvaa käyttöä ei suositella.

Mitä kipu on?

  • Kipu on hermoston kautta välittyvä ja hermoston säätelemä ilmiö.
  • Nivelsairauksien sekä nyrjähdysten ja venähdysten yhteydessä niveleen tai lihak­seen voi kehittyä tulehdusreaktio, josta kipu syntyy. Ärsytyksen tai vamman yhteydessä ja tulehdus­reaktion aikana kudoksiin vapautuu kemiallisia aineita kuten prostaglandiineja, jotka saavat hermoston kuljettamaan kipuviestejä aivoihin.
  • Huomaamme elimistön vammat ja vauriot.
  • Suojaamme kehoa lisävaurioilta silloin, kun sattuu.
  • Ymmärrämme, että vamman tai tulehduksen hoito on tarpeen.
  • Kipu on tärkeä varoitusmerkki ja suoja.

4.6.2015 kello 16: Artikkelia on muokattu ja täsmennetty ibuprofeenin tietoja.

Vierailija

Ibuprofeenia vai parasetamolia – ethän ota väärää lääkettä kipuusi?

Veren ohennuslääkkeitä, kuten Marevan tai turvallisemman vaihtoehdon, Pradaxan käyttäjät eivät saa missään tapauksessa käyttää Ibuprofeiinia, kuten Burana, Ibusal ja vastaavat. Verenvuotoon menehtyminen on todella vakava uhka. Lääkärit ovat tämän tuotteiden käyttäjille kertoneetkin. Parasetamolia voi kuitenkin hyvin harkitusti käyttää. Kuka vastaa tämän artikkelin tiedoista. Vastuuta pitää nyt ottaa ja muuttaa artikkeli todenmukaiseksi ja turvalliseksi. Tri-MK
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.