Haluatko lihasvoimaa, ketteryyttä vai tasapainoa? Pari hyvää välinettä piristää kotitreeniä.

Kuminauha

Sujauta leveä jumppakuminauha vaikkapa eteisen vaatetangon ympäri. Saat yläselän makoisasti töihin tekemällä soutuliikettä ylhäältä alas.

Jumppakuminauha on yllättävän tehokas apuväline.
Jumppakuminauha on yllättävän tehokas apuväline.

2,5 metrin kuminauha riittää kaikkiin harjoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Käsipainot

Pystypunnerrus eli käsipainojen nostelu suoraan ylös antaa äkkiä lisää voimia. Aloita miellyttävillä painoilla niin, ettei niveliin satu. Kun harjoittelu on kivaa, sitä tulee tehtyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Käsipainoja voi hankkia lisää harjoittelun edetessä.
Käsipainoja voi hankkia lisää harjoittelun edetessä.

Viimeistään 6–8 viikon päästä kannattaa lisätä painoa.

Kahvakuula

Uskalla ostaa heti alkuun tarpeeksi järeä kahvakuula: 8–10 kiloa ei ole liikaa perusterveelle aikuiselle.

Kahvakuulassa saa olla riittävästi painoa.
Kahvakuulassa saa olla riittävästi painoa.

Punnuksen kanssa kyykkääminen oikealla tekniikalla on mahtavaa pakaratreeniä. 10 litran täytetty vesikanisteri toimii myös kahvakuulana.

Tekniikkatikkaat

Lihasvoiman lisäksi kannattaa ylläpitää nopeutta ja ketteryyttä. Narusta ja muovista tehdyt lötköt 3–5-metriset tekniikkatikkaat asetetaan maahan kuin ruutuhyppelyä varten.

Tekniikkatikkaat helpottavat erilaisia askelharjoituksia.
Tekniikkatikkaat helpottavat erilaisia askelharjoituksia.

Erilaiset tekniikkahyppelyt tai nopeat askellukset parantavat motoriikkaa ja tasapainoa.

Roikkumistanko tai renkaat

Roikkuminen tekee hyvää. Selkä venyy siinä ihanasti. Puristusvoima mittaa hyvin yleiskuntoa ja jopa elinajan ennustetta, eli sitä kannattaa treenata.

Olkapääongelmaisille roikkuminen ei sovi.

Tennispallo

Jos sormet eivät yllä lattiaan, kehon takaosan lihaskalvot saattavat jumittaa. Rullaile tennispalloa tai muuta kovaa palloa jalan alla lattiaa vasten. Se aukaisee kireyksiä koko matkalta!

Elastisiksi rullaillut jalkapohjan lihaskalvot parantavat myös tasapainoa.

Asiantuntijana: fysioterapeutti, liikuntapalveluiden tuottaja Riikka Ilmivalta, Virkisteri, Helsinki

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 15/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla