Millaisia ohjeita THL:n ravitsemustieteilijä Marja-Leena Ovaskainen antaa kilpirauhasvaivoista kärsivälle painonpudottajalle?

Osaisitko antaa jotakin täsmällisiä ruokavalio-ohjeita minulle?

Sairastan kilpirauhasen vajaa­toimintaa ja aineenvaihduntani on jumissa. Syön mielestäni oikein ja terveellisesti, mutta paino ei vain putoa.

Nimimerkki Potilas 62 vee

Ylipaino tai lihavuus merkitsee huomat­tavaa rasvakudosta ihmisen kehossa.
Rasva on tilapäinen energiavarasto, joka ihmisen kehitys­historian kuluessa yleensä tuli käytetyksi silloin, kun niukkuus yllätti.

Rasvakudoksen aineenvaihduntaa säätelevät monet hormonit ja kunkin hetken energiansaanti. Elimistössä täytyy olla vajausta energiasta, jotta rasvavarastoja aletaan ottaa käyttöön. Jos energiaa on aina saatavissa juuri nautitun aterian tai välipalan muodossa, rasvakudos ei toimi terveesti.

Laihduttaminen ja liikunta ovat eduksi kilpirauhasen toimintahäiriöissä, tämä tiedetään varmasti. Siksi arkiliikunta, jokapäiväinen kävely ja istumisen vähentäminen ovat eduksi.

Oikea ruokavalio ei yksin auta, jos päivät kuluvat istuskellen kotona, autossa, liikennevälineissä, työssä ja kokouksissa. Vältä istumista, katkaise istumisen jaksot seisomalla, kävelemällä tai ravaamalla rappusissa. Arjessa liikkuminen on jopa tärkeämpää kuin kuntosalilla käynti.

Energian saantia ruuasta voi toki arvioida lasku­toimituksin monilla ohjelmilla, mutta helpommin ruuan energiaa vähenee lisäämällä kaikkien kasvisten, juuresten, vihannesten ja palkokasvisten käyttöä.

Käytä kasviksia joka aterialla, täytä lautanen ensin kasviksilla ja vasta sitten perunalla tai riisillä ja pääruoalla.

Jos haluat laskea päivän ruokien energian, voit tehdä sen esimerkiksi Fineli-tietopankin ruokakori-laskurilla fineli.fi-sivustolla.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä ja lakiasioista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Vierailija

"Diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta – miksi paino ei laske?"

kerrompas oman tarinani kilpirauhas vaivoista, noin 40 vuotiaana aloin saada ihmeellisiä vaivoja jotka vaan koko ajan pahenivat mitä vanhemmaksi tulin, kävin monta kertaa lääkärissä ja kilpirauhas arvot mitattiin aina sanottiin niiden olevan oikeissa rajoissa, noin 24vuotta kärsin näistä vaivoista, tämä tapahtui savossa, sittemmin muutimme varsinais suomeen ja kävin flunssan jälki oireista lääkärissä, nuori nais lääkäri katsoi minua pitkään ja sanoi, että hän haluaa ottaa minusta kilpirauhas...
Lue kommentti
Vierailija

"Diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta – miksi paino ei laske?"

Aikoinaan kun mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkäri kysyi onko ollut painon nousua, turvotusta, ummetusta, palelua, väsymystä jne. Hän kertoi että terveellinen, normaali ruokavalio on hyvä, liikuntaa tulisi harrastaa vaikka olo olisi aivan väsynyt, aineenvaihdunta kasvaa liikunnalla, koska vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja paino-ongelmat ovat hyvin tavallinen riesa. Herkkuja mässäillen voi lihoa ilman kilppariongelmiakin.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju