Jalkoja vaanivat silsat, sienet ja känsät ovat sitkeitä seuralaisia, mutta usein taltutettavissa jopa kotikonstein.

Kun kesäinen pulikointi vapaissa vesissa vaihtuu uimahallikäynteihin ja sandaaleissa tuulettuneet varpaat sulllotaan tiiviisiin kenkiin, saa varautua jalkoja vaaniviin harminkappaleisiin.

Jalkasilsan, kynsisienen ja känsien hoidossa avainsana on kärsivällisyys.

Lue kattava varvaspaketti:

Varaa aikaa jopa vuosia

Piinaava kutina on jalkasienen eli silsan kiusallisin oire. Silsan tunnistat myös siitä, että se alkaa yleensä yhdestä tai kahdesta reunimmaisesta varvasvälistä, jotka alkavat punoittaa, hilseillä ja halkeilla.

Vaara vaanii uima- ja urheiluhallien sekä työpaikkojen pukuhuoneiden lattioilla. Jalkasilsa on rihmasienen aiheuttama tulehdus, joka vaivaa miehiä useammin kuin naisia.

Silsaa voi hoitaa kotioloissa reseptittä apteekista saatavalla sienilääkevoiteella tai -pulverilla, joissa vaikuttavana lääkeaineena on atsolijohdannaisia tai terbinafiinia. Hoito kestää yleensä viikosta kuukauteen.

Elleivät oireet häviä neljässä viikossa, on syytä lähteä lääkäriin. Sieninäyte kannattaa ottaa, sillä se varmistaa, onko kyse silsasta.

Jalkasilsa on siitä ikävä tauti, että se uusiutuu herkästi. Jos podet jatkuvaa silsaa, sienilääkettä kannattaa käyttää kuukausia tai jopa vuosia yhteen menoon. Levitä sitä varvasväleihin kerran tai kahdesti viikossa huolellisen pesun ja kuivauksen jälkeen.

Jos haluat eroon jalkasilsasta, on parempi heittää vanhimmat kengät pois. Uudempiin voit ripotella sienilääkepulveria.

Jalkojen ihon luonnollista suojaa pöpöjä vastaan tukee pesuaine, joka on pH-arvoltaan sopivan hapan.

Lue myös: Mistä johtuu ylöspäin taipuva lusikkakynsi ja mitä sille voi tehdä?

Kenkä ei saa hangata

Känsän tunnistat tarkkarajaisesta, nappulalta tuntuvasta ihopaksunnoksesta. Tavallisimmin känsä syntyy jalan luiseen ulokkeeseen, varpaiden päälle, päkiään tai nivelen kohdalle.

Känsät voivat aiheuttaa pistävää kipua. Kroonistuessaan ne alkavat hermottua ja verisuonittua – silloin ne aristavat myös levossa.

Rasituksesta kehittyvää känsää voi olla vaikea erottaa syylästä. Syylät aiheutuvat viruksesta.

Känsä saa yleensä alkunsa varpaiden virheasennoista ja puristavista kengistä. Pitkällisen hankauksen seurauksena kehkeytyy känsä.

"Luovu puristavista ja hankaavista kengistä. Suosi känsäkohtaan liimattavia tai puettavia ihosuojia ja tukipohjallisia."

Jos pistävä kipu kiusaa, känsä on syytä käydä poistattamassa. Apteekeista saatavat silikoni-, salisyyli- tai hydrokolloidisuojat vähentävät känsän hankautumista kengissä, pehmittävät sitä ja estävät kipua yltymästä.

Älä koskaan leikkele tai vuole känsää itse, sillä voit hankkia känsäkohtaan infektion.

Tuplahoito kynsille

Sientä kasvava varpaankynsi muuttuu sameaksi, ruskeankeltaiseksi ja kärjestä kuluneeksi ja lahoksi. Kynsisieni eli -silsa leviää viikkojen tai kuukausien aikana kynnen alla ja irrottaa lopulta kynnen alustastaan.

Toisen tyyppinen kynsisieni aiheuttaa kynteen valkoisia, liuskoittuvia laikkuja. Sienikynsi ei aluksi kipuile. Paksuuntuessaan kynnessä tuntuu painetta ja siihen tulee herkemmin bakteeritulehdus.

Kynsisieni vaanii kosteissa oloissa ja se pitää hikoilevista jalkateristä. Diabeetikoilla kynsisieni on tavallisempi kuin muilla.

Kynsisienestä pääsee harvoin täysin eroon huolellisellakaan hoidolla. Se saa kuitenkin pysymään kurissa kuukausien yhtämittaisella lääkityksellä ja hyvällä jalkahygienialla.

Parhaat tulokset saat, kun yhdistät reseptillä saatavan sisäisen lääkehoidon ja ulkoisen, reseptittä apteekeista hankittavan lääkkeen.

Sisäisesti otettavia kynsisienilääkkeitä ovat esimerkiksi itrakonatsoli, flukonatsoli ja terbinafiini. Ulkoisesti kynteen levitettäviä lääkeaineita ovat reseptivalmiste amorolfiinilakka ja reseptivapaat lääkeliuokset tiokonatsoli-, klotrimatsoli- tai terbinafiini.

Älä päästä kynttä hankaamaan kenkää vasten, ja hanki henkilökohtaiset kynsienhoitovälineet. Alustastaan irronneen kynnen voi varovasti leikata pois ja muun kynnen viilata sileämmäksi.

Jos sairastuneita kynsiä on useita, käy säännöllisesti asiantuntijan hoidossa.
 

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju