Kauneimmatkin tuhkimokengät muuttuvat piinallisiksi, jos lesti ei sovi ja päkiöitä painaa. Valitse tarkkaan, millaisiin kenkiin astut.

Vaivaisenluu
Isovarvas kääntyy muita varpaita kohti. Aluksi muutos on hyvin pieni eikä kipu tunnu heti.

Ratkaisu: Jalkavoimistelu. Yksilöllisesti tehdyt varpaanerottelijat. Jos vaivaisenluu on suuri, osta H-lestin kengät.

Levinnyt päkiä ja koukkuvarpaat
Jalkaterä on levinnyt, poikittainen jalkaterän kaari laskeutunut, päkiöissä on kovettumia. Kipuakin voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ratkaisu: Jalkavoimistelu. Leveät jalkineet. Jalkaterapeutin tekemät pikapohjalliset. Valitse kengät, joissa on korkea kärki ja tilaa varpaille.  Kokeile ortojalkineita. Valitse kengät, joissa on tilaa varpaille, matala korko eikä tuntuvia saumoja vaivaisenluun kohdalla. Huomioi, että kengät eivät hankaa ihoa eivätkä kynsiä.

Kapea jalka, korkea kaari

Jalkaterä on jäykkä eikä rentoudu ollenkaan. Kuormitus on jalan etuosassa ja kantapäässä. Jalka on rintava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ratkaisu: Lihaksia rentouttava ja liikkuvuutta parantava hieronta. Lihastoimintojen harjoittelu. Valitse kengät, joissa jalan lihakset liikkuvat. Hanki kengät, joissa on kapeahko lesti. Huomioi, että rintava jalka mahtuu hyvin ylhäälle nouseviin malleihin. Nauhalliset, venykkeelliset tai remmilliset kengät ovat hyvät.

Kipuja kantapäässä

Sisäkaaren alueella kantakalvo on kiristynyt. Kun käytät kenkiä, joiden kärki on ylhäällä, kalvoon voi syntyä mikrorepeämiä.

Ratkaisu: Kokeile kenkiä, joiden lesti on suora. Osta kengät, joiden kärjet ovat maata myöten eivätkä ylöspäin. Varmista, että varpaasi osallistuvat kävelyyn. Iskunvaimennus kantapäässä.

Tärkeää kaikille jaloille

  • Huonot jalkineet aiheuttavat känsiä, kovettumia, kynsimuutoksia, vasaravarpaita ja vaivaisenluita.
  • Mitä korkeampi korko, sitä epätasaisemmin alaraajat kuormittuvat.
  • Kenkien jäykät ja muotoillut sisäpohjat eivät tue jalan terveyttä. Kenkien tulee taipua päkiästä.
  • Iskunvaimennuspohjalliset vähentävät jalkapohjan kuormitusta huomattavasti.
  • Jos alaraajoissasi on rakennemuutoksia, tarvitset yksilölliset tukipohjalliset.
  • Juhlakenkiä käytetään harvoin ja vähän aikaa, joten silloin voit käyttää suhteellisen siroja jalkineita.
  • Älä osta kenkiä, jos ne eivät tunnu hyviltä jo kaupassa.

Ongelmia jalkojen kanssa?
Tilaa aika jalkaterapeutille ennen kenkäostoksia. Hän katsoo jalkojesi voinnin, antaa jumppaohjeita, vinkkejä kenkien ostoon ja tekee tarvittaessa sopivat varpaidenerottelijat, pohjalliset tai tuet juuri sinun jalkojasi varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla