Grilliaterian jälkeen olo voi olla tukala. Vai onko se sittenkin vain lämpö? Lue asiantuntijoiden vastaukset kaikkeen, mikä turvottaa.

  1. Miksi oloni tuntuu kesällä turvonneelta?

    Usein syynä on ruokavalion muutos. Grillaaminen on yksi syy nesteen kerääntymiseen. Kun syödään runsaasti suolaisia ruokia, kuten makkaraa ja valmismarinoituja lihoja, kroppa alkaa turvota.
    Hyvää kesäruokailussa on se, että nautimme tuoreita vihanneksia enemmän kuin muina vuodenaikoina. Toisaalta lisäämme myös suolaisten kasviselintarvikkeiden määrää ja käytämme salaateissa suolaisia lisukkeita, kuten halloumia, oliiveja ja fetajuustoa.

    Mistä närästys kertoo? 10 kysymystä lääkärille

  2. Miksi suola turvottaa?

    Suola imee itseensä nestettä. Neste taas kerääntyy kudoksiin ja kasvattaa siksi kudosten tilavuutta. Se näkyy turvotuksena.

    Onko sinullakin turvonneet sormet? Kokeile tätä pika-apua

  3. Onko liikunnasta apua?

    Kyllä vain, sillä liikunta saa aineenvaihdunnan liikkeelle. Nesteet poistuvat elimistöstä silloin nopeammin.

  4. Miten kesällä on syytä syödä, jos haluaa välttää turvotuksen?

    Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä. Syö tarpeen mukaan useammin, mutta pieniä aterioita. Pakkausmerkintöjä on hyvä tutkailla jo kaupan hyllyjen ääressä. Sydänmerkki pakkauksessa takaa sen, että tuote on omassa elintarvikeryhmässään vähäsuolaisempi kuin moni vastaava tuote.
     

    Vinkki! Herkullinen luomulääke turvotukseen ja ruoansulatukseen

  5. Mistä tiedän, juonko riittävästi vettä kesäaikaan?

    Janontunne hyvä aina mittari. Riittävä juotavien nesteiden määrä päivässä on noin puolitoista litraa. Juo helteellä pari lisälasia vettä tunnissa, jos oleilet ulkosalla – vaikka ei janottaisikaan. Hikoilukin lisää nesteentarvetta.

  6. Voiko janontunteeni heikentyä ikävuosien karttuessa?

    Kyllä voi. Syy on keskushermostoperäinen, kun aivot eivät käske juomaan riittävän usein.
    Ikäihmistä uhkaa kuivuminen etenkin silloin, jos hänellä on käytössään nesteenpoistolääke, diureetti. Iäkkään tai diureetteja käyttävän kannattaa juoda pikkuisen runsaammin nesteitä kuin varsinainen janontunne kehottaisi. Ylimääräinen lasi vettä esimerkiksi ruokajuomana ajaa asian.
    Muistathan, ettei alkoholia lasketa päivän nesteisiin, koska se on kuivattava ja virtsan eritystä lisäävä aine.

    Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

  7. Mahani turpoaa kesällä herkästi tietyistä ruoka-aineista. Mikä avuksi?

    Tuore ruisleipä, palkokasvit, kaalit, sipulit, ksylitolituotteet ja hiilihapolliset juomat saattavat turvottaa herkkävatsaista. Nämä elintarvikkeet keräävät ilmaa suolistoon ja saavat aikaan turvotuksen ja paineen tunteen, usein ilmavaivojakin.
    Monesti kasvisten kypsentäminen auttaa. Ruisleipä kannattaa paahtaa tai sen voi myös antaa kuivahtaa päivän.

  8. Turpoan alkoholista. Minkä vuoksi?

    Useissa alkoholijuomissa on hiilihappoa, joka on omiaan turvottamaan. Muun muassa siideri ja olut keräävät ilmaa vatsaan, närästyttävät ja röyhtäyttävät.
    Ellet halua luopua alkoholista tyystin, valitse vaikkapa viini oluen tai siiderin sijaan. Muista kuitenkin kohtuus, sillä liika alkoholimäärä turvottaa joka tapauksessa.

  9. Miten nopeasti suu tottuu vähempisuolaiseen ruokaan?

    Kolmen, neljän viikon kuluessa. Poista ensialkuun suolasirotin pöydästä ja korvaa suolan määrää ruoassa erilaisin maustein ja tuorein yrtein.

    Asiantuntijoina ravitsemusterapeutti Tuija Pusa Sydänliitosta sekä tutkimusprofessori Antti Jula Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Tarkista elämäsi 10 tärkeintä lukua

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen herkkävatsainen, käytän säännöllistä lääkitystä krooniseen sairauteen ja kuumuus haittaa suoliston toimintaa. Maitotuotteet ja makeat syömiset sekä ruisleipä ovat minulle helleaikojen mahan turvotuksen kovimpia laukaisijoita. Keittoruuat, näkkileipä tai sekaleipä ja kiisselit ym. rauhoittaa vatsaa. Myös maitohappobakteerien säännöllinen käyttö ehkäisee ja korjaa mahavaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla