Asiantuntija neuvoo, miten vältät liukastumisen, hoidat revähdyksiä ja miten kaadut oikein. Sitten vain ulos ja talvisäähän!

1. Ulkoilusta tulee talvella hankalaa, sillä pelkään liukastuvani ja kylmä salpaa hengen. Vinkkejä?

  • Talviliukkaat tuovat aina mukanaan liukastumisvaaran. Valitse kumipohjaiset ja uritetut kengät, asenna liukuesteet alle tai hanki kengät, joissa on jo valmiiksi nastat pohjissa. Siten saat kävelylenkkiin kunnon askelluksen, eikä sinun tarvitse töpötellä varoen.
    Pimeyskin tekee ulkoilun epävarmaksi, joten valitse valaistut reitit.
    Pakkassäät kiusaavat helposti hengitystieoireita potevaa liikkujaa. Vetäise kaulahuivi suun ja nenän eteen tai hanki apteekista hengityssuojain. Tee niin myös silloin, jos sinulla on sydänoireita.
    Kylmää voit torjua pukeutumalla lämmittävään mutta hengittävään alusasuun. Kylmälle alttiita sormia ja varpaita saat lämmitettyä esimerkiksi urheiluliikkeistä saatavilla, lämpöä luovuttavilla pikkutyynyillä.

2. Voiko tasapainoa treenata?

  • Kyllä vain. Parasta tasapainoharjoittelua ovat sellaiset liikkeet, joissa pääset korjaamaan tasapainoa liikkeen mukana.
    Hyvä tapa treenata tasapainoa on harppoa nopeita sivupyrähdyksiä puolelta toiselle. Siten lihasmuistisi oppii suojareaktioita, jotka ovat tarpeen, jos askeleesi lipeää liikkuessa.
    Harjoita myös nilkan liikkuvuutta: nouse välillä varpaillesi ja kantapäillesi, ja keinuttele edestakaisin. Iän myötä nilkkanivelten liikkeet alkavat rajoittua. Jos niin käy, kävelystä tulee köpöttelevää.

Lue myös: Työkyvyttömyys kaatumisesta (ja muita syitä treenata enemmän)

3. Voiko kaatumista opetella?

  • Voi. Harjoittele kaatumista esimerkiksi lattialle asetetulle paksulle patjalle.
    Katso, ettet kaatuessasi ota kehon painoa kädellä vastaan, sillä silloin ranne ja sorminivelet ovat vaarassa. Koeta sen sijaan kaatua niin, että puristat käsivarret kylkiä ja kämmenet rintaa vasten.
    Kaatumisharjoittelussa on hyvä pyllähtää aina viistosti sivuttain, ei kuitenkaan suoraan lonkan päälle.
    Päätä suojaamme refleksinomaisesti vetämällä leukaa kohti rintaa – etenkin silloin, kun kaadumme taaksepäin.

4. Mitä revähdyksissä ja vammoissa oikein särkyy?

  • Jännevammoissa jänteiden kollageenisäikeet voivat revähtää tai jopa rikkoutua. Kun jänne vaurioituu, siihen syntyy tulehdus ja jännettä ympäröivät kudokset turpoavat kudosnesteestä.
    Lihasten revähdykset, ruhjeet ja venähdykset rikkovat lihassoluja, ja kun lihas venyy ääripituuteensa tai yli, lihaskudosta särkyy. Joskus lihaskalvokin voi revähtää, mutta se vaatii jo aika lailla liikevoimaa.

Ulkona ensiavuksi käy lumi.

5. Miten hoidan liikuntavammaa?

  • Aseta haverin satuttua kipukohtaan kylmää mahdollisimman pian. Kylmä hidastaa lisävau­rioiden syntyä, sillä se vähentää kudoksen aineenvaihduntaa ja hillitsee turvotusta. Kylmä myös torppaa kipua.
    Ulkona ensiavuksi käy lumi, mutta säilytä kotipakastimessa esimerkiksi apteekista saatavaa kylmäpakkausta. Kymmenen minuuttia kylmää riittää, silloin kudos ei vielä palellu.
    Sen sijaan vanha ohje tulehduskipulääkekuurista vamman hoidossa on syytä unohtaa. Nykytietämyksen mukaan tulehduskipulääkkeet, kuten ibuprofeeni, jopa hidastavat vamman paranemista. Ei lääkkeestä sinänsä ole haittaa; kipua voi siis lääkitä myös suun kautta, jos vauriokohtaan sattuu kovasti.
    Jos kipu ja turvotus eivät tasaannu parissa päivässä, lähde lääkäriin. Kyse voi olla esimerkiksi luun hiusmurtumasta.

6. Onko iäkäs nuorta herkempi loukkaantumaan?

  • Siinä mielessä kyllä, että ikääntyvän ihmisen nivelsiteet, sidekudokset ja jänteet ovat hauraampia kuin nuoremman. Jos huomaat lähteväsi liikkeelle aiempaa jähmeämmin, alkulämmittely on sitäkin tärkeämpää.

7. Miten totutan kehoni hiihtoon lumettoman kauden jälkeen?

  • Sivakoi kauden alussa tasaisessa maastossa. Hiihto on paitsi kestävyys- myös tasapainolaji, jossa oikealla tekniikalla on aika iso merkitys.
    Hae hiihtovarmuutta rauhassa, ennen kuin kokeilet mäkisempää maastoa. Mäen­laskuissa tasapaino ja suksien hallinta ovat tarpeen.
    Tottuneenkin hiihtäjän kannattaa aluksi lähteä uusille lumille perinteisellä hiihtotavalla.

8. Hiihto on kuulemma mitä mainioin laji kaikenikäisille. Miksi?

  • Harva laji kuormittaa koko kehoa niin monipuolisesti kuin hiihto. Siinä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistö että kehon isot lihasryhmät saavat kaipaamaansa kyytiä. Hiihto on hyväksi käsivarsille, selälle, pakaroille, reisille ja nilkoille – tasapainoa unohtamatta.
    Hiihto sopii myös nivelvaivaisille, sillä lajissa ei ole iskuja eikä tömähdyksiä.

Venytellessä lihasten verenkierto paranee.

9. Onko venyttelystä hyötyä liikuntarupeaman jälkeen?

  • Venyttelystä on aina hyötyä. Tutkimustietoa venyttelystä on aika niukasti, mutta se tiedetään, että venyttely kasvattaa raajojen liikeratoja ja tekee liikkumisesta siksi mukavampaa myös seuraavilla kerroilla.
    Venyttely ei varsinaisesti estä lihaksia kipeytymästä, mutta venytellessä lihasten verenkierto kyllä paranee.

Asiantuntijana tutkija Marjo Rinne UKK-instituutista.

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.