Digitaalisuudella on poikkeuksellisen vahva rooli arjessa. Brittitutkijan mukaan hetkessä elämistä pitää jo harjoitella.

Vuosi sitten julkaistu TNS Gallupin Suomi Monitor 2014 paljastaa, että digitaalisuudella on poikkeuksellisen vahva rooli suomalaisten arjessa. Samalla sen vaikutus näkyy myös asennemaisemassa. Rooli kasvaa edelleen.

Uuden teknologian innokas käyttäminen vahvistaa erityisesti yksilökeskeisyyttä. Samalla olemme aiempaa nautinnonhaluisempia. Moni pitää kännykkää yöpöydällään, lähettää tekstiviestejä kesken ruokailun tai selaa facebookia aina, kun tulee yksinäinen tovi.

Ylläty: Lähtisitkö ET:n kyytiin?

Mediakäyttöön perehtynyt Psykologian tohtori Simon Moore neuvoo, miten onnistut elämään hetkessä ruutujen ja viestien keskellä.

  1. Pidä lyhyt tauko noin puolen tunnin välein. Tämä auttaa sinua rentoutumaan sekä antaa aivoillesi ja silmillesi palautumisaikaa.
  2. Kun käytät puhelintasi tai tietokonettasi, yritä keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Moneen asiaan yhtä aikaa keskittyminen väsyttää aivojasi ja mahdollistaa virheiden synnyn.
  3. Sovi säännöistä – älä koe painetta vastata viesteihin tai sähköposteihin heti.
  4. Laita puhelin laukkuusi tai taskuusi, kun kohtaat ihmisen kasvokkain.
  5. Älä syö ruudun ääressä. Ihmisillä, jotka käyttävät paljon aikaa tietokoneella, on taipumus napostella.
  6. Muista juoda tarpeeksi. Ruudun äärellä riittävä juominen unohtuu helposti, joten pidä vesipullo käden ulottuvilla taukojasi varten.
  7. Älä tunne syyllisyyttä, kun kytket puhelimen virran pois. Sen ansiosta sinun on helpompi keskittyä, mitä myös kanssaihmiset lopulta arvostavat.
  8. Älä enää katso näyttöön noin 45 minuuttia ennen nukkumaanmenoa. Näyttöjen taustavalot mukailevat päivänvaloa, joka stimuloi hereilläoloa säätelevien hormonien tuotantoa.

Taustaa: Mikä ihmeen some?