Terveyspalvelujen käyttäminen ulkomailla yleistyy. Yksi suomalaisten uusista suosikkikohteista on Intian Goa, jossa silmälääkärillä käynnistä selviää kuudella eurolla.

Oululainen eläkeläinen Harri Hietala, 63, käyttää mielellään terveyspalveluja lomallaan Goassa.

Kruunun teettäminen hampaaseen maksoi 63 euroa,  Suomessa hinta olisi ollut vähintään 700 euroa.

Harrin suomalainen hammaslääkäri sanoi, että työ oli tehty ammattitaidolla ja oikeista materiaaleista.

– Silmälasitkin täältä kannattaa hommata. Silmälääkäri maksaa kuutisen euroa.

Lue myös: Suomalaiset eläkeläiset elävät herroiksi Goassa – ”lennot ja majoitus kahdelle puoleksi vuodeksi 2300 e”

Täydellisen verenkuvan saa 13 eurolla ja röntgenkuva maksaa seitsemän euroa.

– Ihmiset ovat alkaneet kutsua minua Gandhiksi, lähinnä silmälasieni vuoksi. Olen ainoa suomalainen, jonka kuva on jokaisessa intialaisessa setelissä, Harri hymyilee ja suuntaa kohti vakituista aurinkopetiään kädessään ystävänsä Joni Skiftesvikin uusin kirja.

– Minulla oli kaikenlaisia terveysongelmia, mutta täällä Intiassa olen löytänyt viimein mielenrauhan.

Eikö maassa ole rauhatonta? Päin vastoin, sanoo Harri.

– Goassa on turvallista, ihmiset ovat hienoja, ruoka on hyvää ja edullista, terveydenhoito on kohdallaan ja päälle tulee vielä ihana, trooppinen sää. Kun tulimme tänne, muualla ei ole enää tarvinnut käydä.

Näin onnistuu talvi Goassa x 8

  1. Intiaan saa kuuden kuukauden turistiviisumin. Jos maassa haluaa oleskella pidempään, viisumi pitää käydä uusimassa jossakin Intian suurlähetystössä maan rajojen ulkopuolella.
  2. Ensikertalaisen kannattaa valita valmismatka. Jos pelkäät roskia ja kilttejäkin koiria, älä edes suunnittele pidempiaikaista oleskelua. Sama juttu, jos haluat pestä hampaasi hanavedellä. Puhdasta pullovettä myydään joka kadunkulmassa. Viisi litraa maksaa euron.
  3. Pelottaako hygieniataso? Isoja ongelmia ei ole, jos tyydyt tasoon, joka on alle puolet kotimaisesta. Intialaisista kaupoista saa tehokkaita käsidesejä. Käytä niitä monta kertaa päivässä.
  4. Paikalliset auttavat ja neuvovat, joskus tosin liiankin innokkaasti ja vastoin parempaa tietoaan. Mutta esimerkiksi asunnon voi löytää paikallisten avulla melko helposti.
  5. Jos aiot viipyä pidempään, varaa ensipäiviksi majapaikka internetin kautta ja etsi pysyvämpi majoitus vasta paikan päällä. Näin säästät pitkän pennin.
  6. Pankkiautomaatteja on tiheämmässä kuin Suomessa ja niistä voit nostaa rupioita esimerkiksi Visa Electronilla ja suomalaisilla luottokorteilla. Pankit ottavat joka nostosta 2,5 prosentin palkkion. Hotelleissa ja hyvissä ravintoloissa voi maksaa korteilla. Yksi euro on noin 68 rupiaa.
  7. Kotimaan laskut on Goassa helppo hoitaa, jos käytät verkkopankkia. Pienissäkin ravintoloissa ja hotellissa on yleensä tarjolla ilmainen langaton nettiyhteys.
  8. Yleisesti ottaen suomalaiset voivat halutessaan elää Intiassa herroiksi ja rouviksi, ole vain rohkea! Muista myös, että jokainen maahan tuotu euro on suoraa kehitysapua.

Paljon ihania ET-lehden matkajuttuja löydät täältä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju