Kun pidät huolta tästä kolmen A:n kokonaisuudesta, jaksat paremmin töissä.

1. Arvot

Pidä töissäkin mielessä, mikä sinulle on tärkeää. Kysy aika ajoin itseltäsi, onko tämä työ sellainen, jota minä pidän tärkeänä. Muista, että elämässä on muitakin merkityksellisiä asioita kuten ystävät ja harrastukset, ja niille on annettava aikaa, jotta rentoudut ja jaksat huhkia työpaikalla.

Jos oma työ turhauttaa ja haluaisit tehdä jotain muuta, mieti, mitä se voisi olla. Mitä sinun pitäisi tehdä, jotta pääsisit siihen työhön. Tee pitkän tähtäimen suunnitelma.

2. Asenteet

Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut omaan työhösi. Kun puhut asioista työpaikalla myönteiseen sävyyn, se tarttuu. Niin tarttuu myös pahoinvointipuhe. Älä siis ole työpaikkasi pahan ilman lintu.

3. Ammattitaito

Ammattitaitoinen työntekijä ei kysele, mitä muut voisivat tehdä, jotta hänellä olisi hyvä olla. Kannattaa mieluummin kysellä itseltään, mitä minä voisin tehdä, jotta kaikilla olisi parempi olla työpaikalla. Jos on sitä mieltä, että muut tekevät olosta kurjan, ottaa uhrin roolin, eikä silloin ole mahdollista itse vaikuttaa asioihin.

Mutta jos työpaikalla on selvää kiusaamista, on vastuullista ottaa asiat puheeksi ensin työkaverin ja sitten pomon kanssa. Jos tilanne ei muuten rauhoitu, asioita voi selvittää edelleen työsuojeluasiamiehen ja työterveyshuollon kanssa.

Neuvot antoi työterveyshuollon ja työlääketieteen erikoislääkäri Kari-Pekka Martimo, jolle Työ Terveys Turvallisuus -lehti on myöntänyt Hyvän työelämän puolestapuhuja -tunnustuksen.

Oletko sinä kokenut työuupumuksen? Tai ollut lähellä sitä? Miten olet selvinnyt siitä? Kerro kokemuksesi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Vierailija

Palkitun lääkärin ohjeet: Näin vältät työuupumuksen

Olen kokenut vakavan työuupumuksen ja voin sanoa, että noilla ohjeilla en olisi työuupumusta voinut välttää. Nämä ohjeet taas kerran panevat syyn ja vastuun täysin yksilön omille harteille, vaikka työntekijöiltä jo ennestään vaaditaan liikaa liiallisen työtaakan, vastuiden, työympäristöä ja työntekoa sekoittavien myllerrysten paineessa. Olisin voinut välttää uupumuksen ainoastaan hyppäämällä kelkasta ajoissa tai olla vastaanottamatta vastuullista tehtävää. En kuitenkaan voinut etukäteen...
Lue kommentti
Vierailija

Palkitun lääkärin ohjeet: Näin vältät työuupumuksen

Vaikka itselläni on ollut työssä arvot ja ammattitaito kohdallaan, en ole mahtanut mitään muiden asenteille. Oma positiivisuuskaan ei auta, kun en saanut vastakaikua tai kannustusta pomoilta ja työkavereilta, joiden oma asema on ollut myös vaakalaudalla. Minua kohdeltiin muutoksessa kuin jämää. Minustahan oli mukava päästä eroon, jotta ns. oma porukka sai sitten enemmän. Olet ollut vain kiltti kana, joka on munintansa muninut. Tämän olen täysn rinnoin käynyt läpi, kokenut ja selvinnyt siitä...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju