Ruokavaliolla on suuri merkitys myös seksielämäämme.

Ruokavaliolla on mahdollista vaikuttaa omaan seksielämään. Äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä, sillä jo virallisia ravitsemussuosituksia noudattamalla voi päästä hyvään lopputulokseen. Hyvä seksielämä ei siis vaadi esimerkiksi vegaaniksi ryhtymistä, vaikka heidän elintavoissaan onkin paljon hyvää.

Taustaa: Mistä pontta erektioon?

– Vegaaneilla on yleensä terveelliset elintavat. He ovat hoikkia, harrastavat liikuntaa ja juovat vähemmän alkoholia kuin sekaruokaa syövät henkilöt. Tämä saattaa heijastua myönteisesti seksielämään, kun taas ylipaino, sydän- ja verisuonisairaudet sekä runsas alkoholin käyttö heikentävät seksuaalista halukkuutta, kertoo ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo.

Ylipainon merkitystä korostaa myös seksuaaliterapeutti Sari Mäki.

– Jos ylipainoa vähennetään esimerkiksi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, niin energisyytemme lisääntyy. Painon pudotuksella myös ehkäistään – ja jopa parannetaan – sairauksia, joilla on vaikutusta seksuaalisuuteen. Painon pudotus vaikuttaa myös itsetuntoon, mikä taas vaikuttaa vahvasti seksiimme.

"Vähärasvainen ruokavalio voi pahasti sekoittaa hormonitasapainoa."

Jos ruokavalio parantaa oloa, parantaa se varmasti myös seksiä. Vireystason ja energisyyden lisääntymisellä on positiivinen vaikutus seksiin.

Lue myös: Miten saisin orgasmin miehen kanssa?

Ruokavaliolla on hyvin keskeinen vaikutus hormonien tasapainoon ja epätasapainoon. Rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit vaikuttavat kaikki hormonitoimintaan, tavalla tai toisella.

– Vähärasvainen ruokavalio voi pahasti sekoittaa hormonitasapainoa. Rasvaliukoiset vitamiinit (A, E, D,K2) pillereinä eivät juuri imeydy ilman rasvaa. Jos syö riittävästi hyvänlaatuista rasvaa, pillereitä ei juuri tarvita.

Mäki kertoo, että elimistö ei pysty valmistamaan stressi- ja sukuhormoneja ilman A-vitamiinia. Jos rasvoissa ei ole riittävästi omega-3-rasvahappoja, tulee monenlaisia puutosoireita, kuten masennusta, hormonaalisia ongelmia, ennenaikaista vanhenemista, vaginan kuivuutta ja kipuja yhdynnässä.

Lue lisää: Miksi yhdyntä on kivulias?

Soijahormonilla, joka sisältää estrogeenia voi ehkä olla hyviä vaikutuksia aikuisille, yli 40-vuotiaille naisille. Ravinnon rasvojen valinnan merkitys testosteronin valmistuksessa on huomattava. Kovat rasvat nostavat testosteronitasoa ja pehmeät rasvat laskevat niitä. Toisaalta kovat rasvat aiheuttavat sairauksia, joilla heikentävää vaikutusta seksuaalisuuteen – eli kohtuus kaikessa.

– Yhteenvetona sanoisin, että terveellinen ruoka, ylipainon laskeminen tai sen välttäminen, seksitautien ennaltaehkäisy, hyvä parisuhde ja hyvä itsetunto ovat asioita, joilla voi seksiin vaikuttaa, toteaa Mäki.

Hyvän seksin kemiaa

  • E-vitamiinin puutetta saattaa aiheuttaa miehille potenssihäiriötä.

  • C-vitamiini auttaa tuottamaan sukuhormoneja.

  • Sinkkiä on paljon siemennesteessä. Sinkillä on merkitystä miehen testosteronille.

  • Rauta vaikuttaa sukupuoliseen kiihtymiseen.

  • Kalsiumia ja magnesiumia tarvitaan, jotta nainen voisi saada orgasmin.

  • Fenylalaniini tuottaa endorfiineja.

  • Tryptofaani osallistuu serotoniinituotantoon.

  • Histidiinia, histamiinin esiastetta, tarvitaan orgasmiin.

  • Arginiini nostaa seksihalua ja parantaa erektiota.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto