Se, mitä ja miten syöt, näkyy ihossa. Sitä mieltä on laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

– Jos ruoka on vääränlaista tai se imeytyy huonosti, se näkyy nopeas­ti iholla pintasolukon hilseilynä, Anette Palssa toteaa.

Ravinnon pitää siis imeytyä suolistosta, ja siksi Palssa painottaakin suoliston kuntoa. Sen hyvinvointi näkyy ihon, kynsien ja hiusten ­hyvinvoinnissa.

THL:n ravintoguru: "Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa – erityisesti nämä ruoat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Siksi vaikkapa sokeri, valkoinen vehnäjauho, alkoholi ja pitkälle prosessoitu ruoka lisäaineineen eivät suolistoa myllertäessään tee hyvää ihollekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nesteen tarve vaihtelee ihmisen aktiivisuustasosta riippuen litrasta yli kahteen päivässä.

– Ja sen pitää olla muutakin kuin kahvia, Palssa muistuttaa.

Hyviä rasvoja ovat kasvirasvat, joita etenkin naiset usein saavat liian vähän. Samoin kasviksia, hedelmiä ja marjoja – niin värikkäästi kuin mahdollista – pitäisi Palssan mielestä syödä kuusi kourallista päivässä.

Lue myös: Suolisto kuntoon – viisi vinkkiä hyvinvointiin

– Jos kärsii kuivasta ihosta, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa rasvojen syöminen. Kun vähän lurauttaa päivittäin kasviöljyä salaattiin ja kahmaisee kourallisen pähkinöitä välipalaksi, niin yleensä ihon kuivuus vähenee ­huomattavasti.

Omegaa on monenlaista

  • Öljyjen saanti pitää olla tasapainossa. Omega-6-rasvahappoja saadaan yleensä liikaa länsimaisesta ruokavaliosta.
  • Omega-3-rasvahappojen lähteitä ravinnossamme on vähemmän, mutta niitä saa hyvin esimerkiksi kalaöljyistä.
  • Kalan runsas syöminen parantaa omega-suhdetta elimistössämme. Kolmosten ja kuutosten tasapainoinen suhde edistää terveyttä.

Herkän hipiän vitamiinit

  • A on elintärkeä ihon ja limakalvojen hyvinvoinnille. A-vitamiinia saa hedelmistä, porkkanoista, vihreistä kasviksista, maksasta ja maitovalmisteista.
  • C on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. Appelsiinit, greippi, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.
  • B sisältää vitamiiniryppään. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2- tai B6-vitamiinin liian vähästä saannista. B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille.
  • E hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa
Sisältö jatkuu mainoksen alla