Se, mitä ja miten syöt, näkyy ihossa. Sitä mieltä on laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

– Jos ruoka on vääränlaista tai se imeytyy huonosti, se näkyy nopeas­ti iholla pintasolukon hilseilynä, Anette Palssa toteaa.

Ravinnon pitää siis imeytyä suolistosta, ja siksi Palssa painottaakin suoliston kuntoa. Sen hyvinvointi näkyy ihon, kynsien ja hiusten ­hyvinvoinnissa.

THL:n ravintoguru: "Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa – erityisesti nämä ruoat"

– Siksi vaikkapa sokeri, valkoinen vehnäjauho, alkoholi ja pitkälle prosessoitu ruoka lisäaineineen eivät suolistoa myllertäessään tee hyvää ihollekaan.

Nesteen tarve vaihtelee ihmisen aktiivisuustasosta riippuen litrasta yli kahteen päivässä.

– Ja sen pitää olla muutakin kuin kahvia, Palssa muistuttaa.

Hyviä rasvoja ovat kasvirasvat, joita etenkin naiset usein saavat liian vähän. Samoin kasviksia, hedelmiä ja marjoja – niin värikkäästi kuin mahdollista – pitäisi Palssan mielestä syödä kuusi kourallista päivässä.

Lue myös: Suolisto kuntoon – viisi vinkkiä hyvinvointiin

– Jos kärsii kuivasta ihosta, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa rasvojen syöminen. Kun vähän lurauttaa päivittäin kasviöljyä salaattiin ja kahmaisee kourallisen pähkinöitä välipalaksi, niin yleensä ihon kuivuus vähenee ­huomattavasti.

Omegaa on monenlaista

  • Öljyjen saanti pitää olla tasapainossa. Omega-6-rasvahappoja saadaan yleensä liikaa länsimaisesta ruokavaliosta.
  • Omega-3-rasvahappojen lähteitä ravinnossamme on vähemmän, mutta niitä saa hyvin esimerkiksi kalaöljyistä.
  • Kalan runsas syöminen parantaa omega-suhdetta elimistössämme. Kolmosten ja kuutosten tasapainoinen suhde edistää terveyttä.

Herkän hipiän vitamiinit

  • A on elintärkeä ihon ja limakalvojen hyvinvoinnille. A-vitamiinia saa hedelmistä, porkkanoista, vihreistä kasviksista, maksasta ja maitovalmisteista.
  • C on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. Appelsiinit, greippi, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.
  • B sisältää vitamiiniryppään. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2- tai B6-vitamiinin liian vähästä saannista. B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille.
  • E hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa